Thursday, November 17, 2022

Panoul mult așteptat

În anul 1997 când am vizitat prima dată orașul Eindhoven, am văzut în stațiile de autobuz mici panouri care arătau ora și minutul la care sosesc autobuzele în stație. N-am crezut că așa ceva este real și am verificat practic. Într-adevăr, autobuzele din Eindhoven respectau acele orare la secundă.


Mulți ani m-am gândit dacă este posibil ca și la București să existe astfel de mici panouri. Am văzut edilii care au făcut tot felul de chestii de cosmetică stradală pentru a fluidiza mersul autobuzelor și tramvaielor, fără ca acele orarii să apară. Sunt sigur că problema nu era de a face mici panouri, ci de a respecta ora și minutul la care autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul vin în stație.

Suntem în anul 2022 și visul meu tot vis a rămas. dar mergând pe colo și pe colo prin Europa, în oreașe cu circulație comparabilă cu cea a Bucureștiului, există panouri cu orare de sosirile autovehiculelor, care se respectă la secundă. Numai la noi nu se face așa ceva, pentru că există dezordine nu în trafic, ci în managementul societăților de transport, căci acolo nu sunt proceduri eficiente.

Aceste orarii ale autobuzelor arată stadiul de civilizație și gradul în care cetățeanul își va planifica fondul de timp. La București, eu plac cu cel puțin o oră mai devreme dacă durata transportului este între 20 și 30 de minute, căci cele 30 de minute rezervă reprezintă timpul de așteptare în stație care uneori depășește 20 de minute și restul de 40 de minute reprezintă durata drumului, datorită faptului că pe trase autobuzul are un comportament aleator, datorită indisciplinei din trafic a celorlalți șoferi. Dacă pe linia de tramvai un șofer își lasă autoturismul pentru a-și rezolva o problemă, este clar că orice planificare este compromisă total. Îmi amintesc de un asemena incident pe strada Tunari și până a venit poliția, până a fost eliberată linia de tramvai, a durat cam două ore...

Economia de timp care ar rezulta dacă durata transportului ar avea o abatere standard foarte mică, sunt sigur că ar fi cu mult peste 40%, ceea ce ne-ar propulsa în zona unei eficiențe cu totul speciale, iar în planul stresului ar fi ceva cu totul divin.



(17 noiembrie 2022) 

No comments:

Post a Comment