Monday, November 28, 2022

Primul meu articol publicat într-o revistă

 Eram gata cu teza de doctorat. O prezentasem în diverse locuri, mersesem cu comunicări pe la conferințe. Conducătorul meu de doctorat, profesorul Ludovic TOVISSI mi-a spus că este momentul să mă gândesc să scriu un articol. Aveam aproape 30 de ani și eu nu publicasem un articol într-o revistă. Pe vremea mea, erau foarte puține reviste de specialitate. Eu știam revistele următoare:
Revista Economică
Revista de Statistică
revista de Chimie
Buletinul Român de Informatică
Automatică, Management, Calculatoare - AMC.
Pe vremea mea, numărul unei reviste se tipărea în tipografie. Articolele mergeau la tipografie. Acolo textul era cules, se construiau machetele folosind litere de plumb. Meseriașii se numeau zețari. Machetele erau duse apoi la niște mașinării și apoi apăreau colile tipărite, după care se făcea asamblarea și într-un final, după legare, apărea revista. Era un proces extrem de complicat și nu existau multe tipografii în țară. De aceea era extrem de dificil să scoți o revistă. Trebuiau fonduri imense. 
Dimensiunile unei reviste, numărul de apariții și  tirajele erau acele elemente care făceau accesul autorilor de articole extrem de dificil. Nu oricine publica articole în reviste. Nu spun acum că eu eram cineva, că aș exagera, dar publicau articole numai și numai cei care aveau ceva de spus și nu orice, ci numai ceva important. Până la 30 de ani n-am avut ceva cât de cât important de spus și de aceea nu am publicat. Dacă aș fi avut idei geniale, cu siguranță s-ar fi găsit și pentru mine un loc într-o revistă.
Așadar, m-am apucat de scris un articol. Mi-a spus conducătorul meu de doctorat că acel articol să-l duc la Revista de Statistică. M-am apucat să studiez Revista de Statistică să văd:
- ce tipologie de articole se publicau acolo,
- care erau autorii care publicau acolo,
- dimensiunea articolelor din revistă,
- cum erau structurate articolele,
- ce însemna bibliografie acolo.
Fiind înarmat cu toate detaliile, m-am apucat să scriu și nu mi-a fost deloc ușor să concentrez ceea ce gândisem în teză doar în câteva pagini. Când am avut o formă, am dactilografiat-o, am scris formulele și am arătat materialul conducătorului meu de doctorat, profesorului Ludovic TOVISSI. După câteva iterații aveam forma care a mers spre publicare. Am fost surprins să fiu primit bine la redacția Revistei de Statistică și acolo am revenit de vreo două ori să fac corecții.  După ceva timp, am primit un telefon că a fost publicat articolul. Era către sfârșitul verii când am mers pe strada STAVROPOLEOS nr. 6, unde era sediul redacției și am primit un număr al revistei. Acolo era primul meu articol. M-am bucurat foarte mult. Am cumpărat câteva exemplare ale revistei. Mă uitam din când în când la acel articol. Era un vis împlinit. Articolul se intitula: Utilizarea metodelor statistice în construirea unui model de conducere a proceselor dintr-o secție.  A apărut în Revista de Statistică, nr. 8 din 1977, anul al XXVI-lea, la paginile  26 - 32. Deși aveam și o bibliografie, ea nu a apărut pentru a se face încadrarea într-un număr de pagini. Oricum, era primul meu articol și am dat crezare zicerii din popor că orice mamă își vede pruncul ca fiind cea mai frumoasă ființă de pe pământ. Așa eram și eu, chiar dacă articolul meu a apărut fără bibliografie...


(28 noiembrie 2022)

No comments:

Post a Comment