Saturday, November 26, 2022

Doctoratul de pe vremea mea: susținerea tezei de doctorat

Regulile erau foarte clare. După ce se obțineau toate avizele și era fixată ziua susținerii tezei de doctorat pe un afiș tipărit se completau datele legate de numele doctorandului, titlul tezei, ziua, luna, anul, ora  și locul unde avea să se susțină teza de doctorat. Am un astfel de afiș, dar știu că era pus în locuri vizibile din ASE și oricine și-ar fi dorit, ar fi fost bine venit să asiste la susținere și chiar să comenteze și să-mi pună întrebări. Aveam un pic de teamă, căci nimeni nu este perfect pe lumea aceasta și eu mă știu cu oarecare deficiențe la viteza de reacție în fața situațiilor neprevăzute.



Data susținerii tezei a fost 3 februarie 1978, într-o vinerea, la ora 17,00 în Sala de Consiliu a ASE. Spre bucuria mea, primele condiții ca să aibă loc susținerea tezei de doctorat, a fost îndeplinite și anume membrii comisiei au venit cu toții, proiectorul funcționa, aveam curent electric, venise stenografa. La ora 17,00 președintele de ședință, profesorul Virgil SORA a declarat deschise lucrările susținerii publice a tezei. Mi s-a dat cuvântul. Eu făcusem repetiții acasă și am vorbit cam 30 - 40 de minute. Soția mea, mi-a zis că am vorbit bine, dar era cam tare. Eu zic că respectasem indicațiile conducătorului meu științific.

A fost invitat conducătorul de doctorat, profesorul doctor Ludovic TOVISSI să citească referatul. A citit referatul și în încheiere a spus cuvinte frumoase despre colaborarea noastră pe durata celor 6 ani, cât a fost stagiul meu doctoral. A fost invitat să citească referatul său, profesorul Eugeniu NICULESCU MIZIL. După aceea, au citi referatele conferențiarul doctor Eugen ȚIGĂNESCU și doctorul inginer Badea LEONARD de la ICECHIM. Președintele a întrebat auditoriul dacă dorește careva să pună întrebări sau să discute cu mine. S-a așternut liniște, ceea ce m-a ușurat foarte mult, căci de regulă când apar întrebări sau discuții, nu este un semn bun. După ce președintele a aflat că toți membrii comisiei sunt de acord să mi se acorde titlul științific de doctor, comisia s-a retras într-o încăpere alăturată, a semnat procesul verbal. Președintele comisiei a dat citire acelui proces verbal pe care îl reproduc și eu aici.


Am fost felicitat și mi s-a dat cuvântul. Am adresat mulțumirile mele președintelui comisiei, membrilor comisiei și am adresat mulțumirile mele conducătorului științific, profesorul Ludovic TOVISSI pentru tot ceea ce a făcut pentru mine de am ajuns să finalizez stagiul doctoral.

Am mulțumit asistenței și i-am invitat pe toți cei prezenți să mergem la Carul cu Bere la cramă, să ciocnim o cupă de șampanie. M-am bucurrat că alături de mine au fost doar cei care mi-au făcut mare plăcere să asiste la susținerea tezei de doctorat și nu am avut acolo pe acei indivizi care m-ar fi făcut să vomit, doar că le-aș fi văzut mutrele nesuferite. A fost momentul meu. Știu că un coleg a avut și un magnetofon și a înregistrat susținerea pe bandă, pe care mi-a înmânat-o. Am crezut mult timp că am acea înregistrare, dar cred că s-a pierdut. Pe undeva îmi pare rău, dar cred că dacă aș reasculta prezentarea aș suferi mult.



(26 noiembrie 2022)

No comments:

Post a Comment