Sunday, November 27, 2022

O participare la Seminarul ONICESCU de la INS

Institutul Național de Statistică - INS, este una dintre instituțiile cele mai prestigioase din România, din toate punctele de vedere. INS este conectat la organismele Uniunii Europene de raportare a situației economice a țării noastre. În INS se desfășoară o intensă activitate de cercetare științifică și metodologică. La INS se publică Revista de Statistică, o revistă științifică de mare prestigiu pentru economiștii din țara noastră. INS organizează conferințe științifice extrem de valoroase. La INS se desfășoară de foarte mulți ani lucrările Seminarului de Statistică Octav ONICESCU.
În data de 13 mai 2008, am avut onoarea ca împreună cu colegii mei mai tineri Cătălin BOJA și Cristian CIUREA să fim prezenți în sala Dionisie POP MARȚIAN de la INS să ne prezentăm cartea Metrici ale sistemelor colaborative, carte care a fost publicată în anul 2007 la  Editura ASE din București și ai cărei autori eram noi.
După ce doctorul Constantin MÂNDRICELU a prezentat lucrarea sa Indicatori pentru evaluarea decuplării dezvoltării economice de presiunile de mediu, ne-a venit rândul nostru. Am zis eu câteva cuvinte, după care i-am rugat pe Cătălin BOJA și pe Cristian CIUREA să prezinte la nivel de detaliu problematica abordată în carte.
Erau în sală mulți dintre cei ce lucrau în INS și pe care îi cunoșteam, fie de pe la conferințe, fie că-mi fuseseră studenți cândva. Mie mi-a plăcut întotdeauna să merg la seminarul ONICESCU de la INS pentru că acolo se dezbat probleme și oamenii care participă sunt oameni deosebit de avizați. Ceea ce se anunțase ca fiind pe o durată de 30 de minute, a devenit subiect de dezbatere pe o durată de peste o oră și jumătate, pentru că metricile propuse de noi au fost întoarse pe toate părțile. Exemplele pe care le-am furnizat au fost convingătoare, dar din sală, specialiștii în statistică au venit cu sugestii extrem de interesante, de care va trebui să ținem seama pe viitor. Trebuie să spun că asistentul universitar Cristian CIUREA avea să realizeze o teză de doctorat pe metrici ale sistemelor colaborative și el a avut foarte multe de învățat de la acel seminar științific.
Întotdeauna am considerat că este benefic să venim în fața celor de meserie să prezentăm ceea ce am realizat, pentru că fiertul în suc propriu nu duce la nimic, ba mai mult, crează o imagine deformată despre cel care face ceva, căci el crede că ceea ce face el este nemaipomenit, nemaivăzut, nemaiîntâlnit, dar există riscul de a fi ceva banali, penibil, vetust și nefolositor. Confruntarea cu cei din lumea specialiștilor este esențială din punctul meu de vedere și chiar dacă în anul 2008 eram un individ de 61 de ani, cu un oarece trecut științific în spate, confruntarea cu lumea reală a domeniului a fost și a rămas pentru mine un lucru esențial, căci numai așa m-am verificat dacă gândeswc bine sau gândesc prost.




(27 noiembrie 2027)

No comments:

Post a Comment