Saturday, November 19, 2022

Volumele 1 și 2 de Antropologie Artistică de Gheorghe GHIȚESCU

În vremea studenției mele, am avut ocazia să aflu despre cartea Anatomie Artistică de Gheorghe GHIȚESCU. Am consultat această carte șa Biblioteca ASE și am căutat-o în anticariate, pentru că doream s-o cumpăr, dar nu am reușit. Abia în anul 1980 am găsit într-o librărie dintr-un oraș de provincie cartea  Antropologie Artistică vol 1, scrisă de același autor, Gheorghe GHIȚULESCU,  apărută  în două volume. Am cumpărat cele două volume tipărite primul în anul 1979 și al doilea în anul 1981, de către Editura Didactică și Pedagogică din București. M-am bucurat foarte mult că în sfârșit în anul 1981 aveam și eu cărți scrise de Gheorghe GHIȚULESCU despre un subiect extrem de important pentru cine vrea să înțeleagă arta și aici mă refer la pictură și sculptură, dincolo de aparențele care se dezvălui direct și superficial privirii noastre.


Autorul, care în opinia ema este unul dintre marii savanți ai omenirii în domeniul antropologiei artistice, face o trecere în revistă a perioadelor ce coincid cu istoria omenirii, iar capitolele Antichitatea, Evul Mediu, Renașterea, Manierismul, Barocul, Imaginea omului în arta secolului al XIX-lea, Destinul omului în secolul al XX-lea, Antropologie și arta modernă, Învățământul și arta actuală, Anatomie și Antropologie artistică, arată că autorul a avut o viziune unitară asupra subiectului.


Cele două volume, primul cu 416 pagini și al doilea cu 384 pagini, conțin numeroase ilustrații cu care autorul demonstrează întreaga sa teorie privind reflectarea antropologică în fiecare dintre curentele artistice pe care le analizează.
Cele două volume conțin ilustrații numeroase cu detalii interesante și autorul a știut să facă cele mai bune selecții pentru a arăta esența definitorie a fiecărei epoci artistice și pentru a trasa diferențele față de perioadele precedente, punând accentul pe salturile calitative pe care arta le înregistrează prin contribuțiile pictorilor și  sculptorilor de-a lungul secolelor la înțelegerea profundă a miracolului pe care îl reprezintă corpul uman.
Demersul lui Gheorghe GHIȚESCU are o explicație: Gheorghe GHIȚESCU a fost la bază ca profesie doctor și de aceea el cunoștea în cele mai mici detalii corpul uman prin meseria sa. Pentru a realiza o abordare orientată spre anatomie artistică și antropologie artistică, doctorul Gheorghe GHIȚESCU trebuia să fie un om care înțelege arta și acest lucru se vede prin aplecarea sa spre marile opere de artă ale omenirii, pe care le privește nu oricum, ci cu ochiul doctorului, identificând ceea ce artiștii au dorit să exprime prin ceea ce ei au imortalizat pe pânză sau în marmură și bronz ca atitudine a omului, ca poziție, oferind explicațiile cele mai potrivite ale atitudinii fiecărui personaj pe care noi, publicul, îl privim, îl admirăm și căutăm să-l înțelegem dar din punctul celui care zăbovește o clipă în fața operei de artă.
Eu am mai avut o curiozitate: am vrut să văd bibliografia, am vrut să văd introducerea, am vrut să găsesc în cele două volume, ceva care să lege demersul savantului Gheorghe GHIȚESCU e perioada în care trăia. Comparativ cu mulți autori care nu încetau să mulțumească partidului, conducătorului, care în bibliografie includeau documente de partid, Gheorghe GHIȚESCU, spre bucuria mea, asemeni lui Octav ONICESCU, a dat dovadă de verticalitate, astfel încât cele două volume au rămas neatinse de viciile vremurilor de atunci și chiar și acum după 40 de ani rămân de actualitate ca în prima zi de când au intrat în librării.



(19 noiembrie 2022)

No comments:

Post a Comment