Friday, October 15, 2021

Despre manualele de informatică pentru elevi

De când cu liberalizarea elaborării de manuale alternative, observ că s-a dezvoltat o adevărată industrie a elaborării, tipăririi și comercializării acestor produse, vorbindu-se în târg despre o adevărată mafie a manualelor școlare, căci unde este vorba de accesarea banului de la stat, hop și echipele mafiote își fac locul, căci corupția endemică de la noi face să înflorească astfel de abordări.

Există manuale pe care le distribuie statul ca fiind gratuite pentru elevi, dar pe care statul le plătește din bani publici. Să zicem că există 200.000 de elevi de o anumită clasă, deci statul trebuie să ceară tipărirea pentru a oferi gratuit  200.000 de exemplare dintr-un manual, care să zicem că are preț de vânzare cu amănuntul de 15 lei. Dacă există un autor, dacă acel autor primește net 1,5 lei de exemplar, rezultă 300.000 lei. Dacă acel autor este profesor cu 5.000 lei salariu net, prin tipărirea cărții primește echivalentul salariului său pe 60 de luni, adică pe 5 ani. Dacă respectivul autor are experiență și intrările corespunzătoare, va scrie acel manual într-un an, deci, zic eu, este un business adevărat să realizezi manuale, chiar dacă este vorba și despre un parandărăt substanțial, care ar fi echivalent cu 120.000 lei, tot mai rămâne profit net 120.000 lei, ceea ce nu este de colea pentru cât de pauperi sun profesorii.

Manualele școlare se construiesc de către oameni, folosind o programă analitică realizată și ea de oameni, iar selecția manualelor se face de comisia făcută la rândul ei de oameni. Toți oamenii au subiectivism în ei și uneori sunt supuși unor influențe și presiuni care nu au nicio legătură cu calitatea și corectitudinea. Rsye bine să fie analizate manualele, căci mi se pare inuman să avem manuale de sute de pagini destinate unor elevi până în clasa a VI-a, elaborate pe sistemul cărțile din cărți se face. Am cumpărat din Librăria Mihail EMINESCU din Pitești trei manuale de informatică destinate elevilor din clasele mici și de conținutul acestora vreau să mă ocup, căci la viața mea, zic eu, am scris programe, am citit cărți și chiar am scris și eu ceva cărți. Ceea ce am făcut cu siguranță este legat de faptul că niciodată nu am vorbit și nu am scris despre ceea ce nu am înțeles foarte bine ca teorie, dar mai ales ca practică.


(15 octombrie 2021)

No comments:

Post a Comment