Wednesday, October 20, 2021

Florica ZAHA, floare a cântecului bihorean

 


Florica ZAHA este una dintre marile voci ale Bihorului, cu un. repertoriu ales. Fiind o intelectuală rasată, ca absolventă a unei facultăți de mare prestigiu, artista a ridicat exigența culegerii cântecelor pe culmi nebănuită, ceea ce i-a permis să imprime numai melodii deosebite. În repertoriul ei se află cântece precum Ma băgai la voi in casă, Că văzui perdeaua trasă , Si-o ușe deschisă larg, Sa ne petrecem cu drag, Inimă, inimă bună, Nu te-am mai avut de-o lună, Nici de-o lună nici de-un an, Dar acuma iar te am, La joc si la voie bună, Multă dragoste s-adună, Că omu cu suflet bun, Niciodată nu-i bătrân, Să duci Doamne glasu meu, P'ânde n-oi ajunge eu, P'ânde-s dorurile mele, Să mai stâmpere din ele și multe alte cântece la fel de frumoase.
Trebuie ascultate aceste cântece, culese și nefăcute în grabă așa cum rău se întâmplă în ziua de azi, căci acum există o goană după expunere, după apariții și mai ales setea de notorietate, fără a se pleca de la premisa că totul se obține prin muncă, prin efort și mai ales prin talent și prin geniu creator. Florica ZAHA a adus acel suflu nou în muzică, pentru că a păstrat ritmul, a păstrat muzicalitatea, verbul cântecului bihorean și tradiția sonorităților din orchestră, fără a face adaptări forțate, așa cum se fac în ziua de azi prin folosirea clapelor a saxofonului și a acordeonului, exact acolo unde nu este nevoie. Florica ZAHA este o mare păstrătoare a tezaurului cântecului din zona pe care o cunoaște la perfecție.

(20 octombrie 2021)




No comments:

Post a Comment