Friday, October 29, 2021

Manelistul Culiță, nu este fiștecine

Manelistul Culiță, mai exact Culiță STERP, pe numele complet Nicolae STERP este absolvent al liceului I. C. BRĂTIANU și al facultății de Științe Economice din Sibiu. Culiță este un tânăr de 28 de ani, cu î înălțime de 196 cm și 105 Kg ceea ce dă o imagine a modului în care manelistul apare în public prin comparație cu alți membri ai orchestrei și a altor soliști care apar pe scenă în același timp cu el.
Culiță are în repertoriul său manele precum Hai lasă-mă odată, Rămâi acolo unde ești, Am nevastă și amantă, Ești mică și perversă, Să mor de n-o să mă cauți, Astă seară e petrecere, Leii grei, vai de ce căldură, Noaptea cerul strălucește, tainele iubirii, Unde strâng șmecherii, Amor, amor, Toți șmecherii din oraș, fai să nu ne rătăcim, M-a dus viața sus și-n jos, Postea noastră, Tu vii și pleci când vrei, Aproape, dar departe, Eu mă joc cu banii,  Ia de la mine, Mă duc după stele, Iubirea mea, ai grijă cât bei, Când ajungi să-ți meargă bine, Am renunțat la ea, fata cu parfum de floare, Săruturile tale, O să plătești, Se oprește timpul, fata mea, Am 500 de hectare, La inima mea pun gratii de oțel, Râde inimioara mea, Se oprește timpul, Mă sărută franțuzește, Soarele nu a apus în viața mea, Ăștia sunt băieții mei și au inimă de lei, Am pierdut, mamă, ani mulți, Lolly, Lollyta, Buzele tale, dar și multe alte manele.
El cântă împreună cu Carmen de la Sălciua, Jador, Daniela ILIESCU, Ana LESKO, SUSANU, Costi, Amalia URSU, Sorina CEUGA.
Ca și în cazul celorlalți maneliști:
- Culiță este elegant,
- Culiță are o voce bună,
- Culiță are dicție perfectă.
- Culiță este o prezență, 
- Culiță are texte îngrijite,
- Culiță este un tip educat.
Se vede că manelistul Culiță are antrenament perfect pentru a lucra în echipă, de a accepta să cânte manele din repertoriul altor tovarăși de breaslă. Atunci când se dă un spectacol cu maneliști, este rezonabil să fie asigurată o cât mai mare diversitate. În cazul lui Culiță, are loc o interacțiune între generații, tinerii fiind undeva în jur de 20 de ani, iar maturii sunt undeva un pic trecuți de 50 de ani. este imaginea ideală a unei stări de fapt din muzica românească.
Clipurile lui Culiță sunt în peisaje exotice, drumuri perfect asfaltate și marcate, cu mașini scumpe, iar doamnele din preajma sa sunt botoxate, tunate, pentru a fi în trend cu ceea ce se poartă. Versurile manelelor sale sunt îngrijite, mult mai curate decât în cântecele folcloriștilor de duzină. Se vede că a dat un ban dar a cerut calitate celui care le-a scris. Textele sunt simple, nu sunt încărcate de metafore, dar ajung la tipul de public pentru care sunt scrise. Rime care se construiesc folosind cuvinte comune precum amor, mor, ajutor, zbor, dor, dau ritm și cursivitate întreg demersului.
Repet, nu sunt fan manele, dar pentru o analiză a contextului generat de această industrie trebuie să mă aplec cu atenție, nici pentru a accepta cu ochii închiși, dar nici pentru a respinge genul pentru a cădea în penibil, din moment ce manelele și maneliștii există, iar publicul nu este deloc neglijabil.







(28 octombrie 2021)

No comments:

Post a Comment