Friday, October 22, 2021

Am fost contemporan cu Romica PUCEANU

De departe Romica PUCEANU este una dintre cele mai mari voci de muzică lăutărească pe care le-a avut România. Am avut ocazia s-o văd pe scenă în mai multe rânduri, dar memorabile au fost câteva cântece interpretate de ea pe scena teatrului TĂNASE din Calea Victoriei cu intersecția Dacia. Eram pe unul din rândurile din față și am remarcat calitatea vocii, prezența scenică și mai ales vocea.
În repertoriul lui Romica PUCEANU se află multe cântece dintre acre enumer aici Pe nisipul de la Mare , Anii mei și Tinereţea , Ridicați cu toți Paharul, S-a rupt lanțul de iubire, Dacă-ar semăna cu tine, Răpirea din serai, Nu există-n lumea asta, Ce-aveți voi, dușmani cu mine, Florăresele , Lungă mi-a fost viața, Și-am visat aseară, Șaraiman, Un șigan avea o casă, Deschide, gropare, mormântul, Nici nu ninge, nici nu plouă, Grea e boala de plămâni, Zori de ziuă se revarsă, Cântă cucul de trei zile, La cârciuma de la drum, Ileană, Ileană, Când ai părinți lângă tine, Cântec de dragoste, Pasăre necunoscută, Toată viața am muncit, Plângeam, plângeam în tăcere, Bate vântul frunzele, Ce e omul pe pământ, Moșule, te-aș întreba, Iubește-mă dacă îți plac, În grădina cu tufani, Ba, ba, ba, surată, ba, Aseară la poarta mea, Dreg la ghete, la papuci, S-a strâns lumea toată, Ce frumoase-s fetele, Leagă-ți lele, coada stângă,, Cine nu știe ce-i doru, Când eram în vremea mea, Doina, Doina mea, Când erai a mea iubită, Tot am zis mă duc, mă duc, Puișorul meu dorit, Pe drumul mănăstiresc, Lume, lume, Cântec de dragoste, Toată lumea doarme, Cântă cucul de trei zile, Mergeam tristă pe cărare, Vântule, bătaia ta, Măi voinice, voinicel, Ai la gât mărgele, Aoleu, babă Ioană, Ieși fetițo, de m-ascultă, La casa cu trestioară, I-auzi lele, popa toacă, Didina, Didina mea, De știam că iese-așa și multe, multe alte cântece.
Versurile cântecelor sale sunt construcții frumoase, cu cuvinte alese, cu rime potrivite la locul lor, iar ritmurile sunt exact acelea care trebuie în raport cu conținutul. Artista arată o tehnică specială, o dicție perfectă și muzicalitate rar întâlnită și acestea sunt motivele din care o ascult cu mare plăcere, nu neapărat în clipele când am un pahar de vin în față sau sunt la un chef.
Este momentul să facem comparație între cântece interpretate de Romica PUCEANU și alți cântăreți sau cântărețe de muzică lăutărească. Niciodată nu voi spune că Romica PUCEANU este mai bună decât Gagi LUNCĂ sau decât Dona SINIMICĂ. Toți sunt extraordinari și dacă ar cânta aceeași melodie, eu o ascult de 1.000 în interpretarea fiecăruia și tot nu mă saturi. fiecare are perfecțiunea lui.
Sunt mândru că am fost contemporanul acestei mari artiste, care a fost Romica PUCEANU!




(23 octombrie 2021)







No comments:

Post a Comment