Friday, October 29, 2021

Alexandru MICA și folclorul autentic

 Este marea mea revelație să-l reascult pe Alexandru MICA, marele cântăreț al folclorului autentic. El are acea voce pe care o întâlnim numai la soliștii de taraf, căci dă senzația că este nestudiată, un pic răgușită, cu inflexiunile specifice acelor artiști care cântă numai după ureche și folosește substantivele neartucilate.
Alexandru MICA are în repertoriu cântece precum Se ceartă cucu' cu corbu',  Bate vântu' vinerea, Iancule, de unde vii, Unde-mi ești fermecătoare, De trei ori potcovii calul, Voinic oleac, Hora țigănească, Aolică puică, ferice de pădurar, Balada lui Novac, Izvoraș cu apă rece, Bordeiașul, Și noi la Ilinca, Până când nu te iubeam, Nu mai poci de ostenit, De când s-a dus neica-n cale, Vezi cu ochii și nu crezi, De câte ori te zăresc, Cam ce cântec, dragă, Părăsita mea grădină, Nu mă pedepsi stăpână!, Până când să simt durere, Decât ruda și vecinu, De știam că-i fi așa, Astăzi, râz, vorbesc, glumesc, Tu te plângi, Eleno..., Cată, Doamne, pre pământ, Este bine, nu e bine, Cu vreuna când vorbesc, Tu-mi ziceai odată, Ca robu ce cântă, Luniță, luminătoare, Inima mi-e plină de a ta ființă, În mine foc s-a aprins, Mai sculați boieri, sculați, Sus lună și stele, dor și jele, Pe deal la Alexăndrie, Zărzărică, zărzărea, Rogojina, Pe deal pe la Măgurele, Albo, albo de la munte, Merg pe drum și dau din dește, Chira Chiralina, Leliță Săftiță, Cine-o ști și s-o pricepe, dar și multe, chiar foarte, foarte multe altele, căci solistul a fost preocupat să imprime cântece și a avut de unde.
Îmi aduc aminte că în vremurile comuniste, când veneau bilete pentru spectacole de folclor prin sindicat, am avut și eu un astfel de bilet, cumpărat cu preț redus prin tragere la sorți și la Sala Radio l-am văzut pe Alexandru MICA într-un concert pe care l-a dus cu mare forță, lucru foarte rar întâlnit în toate timpurile, căci sunt prea puțini soliștoi care să cânte vreo 25 de cântece fără să aibă pauze jenante, așa cum se întâmplă în zilele noastre când la nunți se tocmesc să cânte unii pe 5.000 de euro vreo 15 cântece și acelea leșinate. Să spun că nu am găsit un cântăreț de folclor mare care să cânte un cântec la 1.000 de dolari în USA pe banii mei de transport, mâncare și cazare, cu condiția să aleg eu cântecul și el să cânte fără stație de amplificare, doar cu acompaniament la rece. Crewd că MICA ar fi făcut acest lucru, dar nu am avut atunci ideea de a-l contacta.
Pe Internet circulă multe materiale despre Alexandru MICA, dar trebuie văzute lucrurile așa cum sunt ele, căci sunt sute de cântece imprimate de acest mare cântăreț și acestea sunt cele care contează. Restul este apă de ploaie, vorbe-n vânt și răutăcisme, vorba regelui HAGI.





(29 octombrie 2021)






No comments:

Post a Comment