Așa cum fiecare dintre noi purtăm pe dedesubt chiloți, tanga, budigăi, izmene, pamperși, slip sau alte asemenea, tot așa fiecare vrea să-și atârne pe peretele de la closet o diplomă de doctor în ceva acolo, n-are importanță, numai diplomă de doctor să fie.
După anul 2000 doctoratul a fost considerat ca învățământ de masă și s-a dat drumul la:
- creșterea numărului de conducători de doctorat,
- relaxarea condițiilor de admitere la doctorat,
- lejeritatea derulării stagiului doctoral,
- explozia domeniilor de doctorat,
- înmulțirea școlilor doctorale,
- torente de susțineri de teze de doctorat.
Este bine ca într-o țară cu 40% analfabetism, restul de 60% să fie doctori în ceva și dintre aceștia 50% să fie analfabeți funcționali în sensul că au diplomă de doctor fără a profesa o secundă în domeniul pentru care și-au căpătat supra-calificarea. A apărut fenomenul de inflație a tezelor de doctorat, chiar dacă s-au înăsprit condițiile legate de originalitatea conținutului științific al tezelor. O analiză onestă a fenomenului PhD ar trebui să aducă o serie de condiționări care să facă din stagiile doctorale chiar trepte ale perfecționării maxime din punct de vedere al calificării și să determine atingerea acelui nivel calitativ care să redea titlului de doctor exact valoarea pe care acesta trebuie s-o aibă, eliminându-se aspectele caricaturale care au condus la decăderea conceptului ca atare.
După anul 2000 doctoratul a fost considerat ca învățământ de masă și s-a dat drumul la:
- creșterea numărului de conducători de doctorat,
- relaxarea condițiilor de admitere la doctorat,
- lejeritatea derulării stagiului doctoral,
- explozia domeniilor de doctorat,
- înmulțirea școlilor doctorale,
- torente de susțineri de teze de doctorat.
Este bine ca într-o țară cu 40% analfabetism, restul de 60% să fie doctori în ceva și dintre aceștia 50% să fie analfabeți funcționali în sensul că au diplomă de doctor fără a profesa o secundă în domeniul pentru care și-au căpătat supra-calificarea. A apărut fenomenul de inflație a tezelor de doctorat, chiar dacă s-au înăsprit condițiile legate de originalitatea conținutului științific al tezelor. O analiză onestă a fenomenului PhD ar trebui să aducă o serie de condiționări care să facă din stagiile doctorale chiar trepte ale perfecționării maxime din punct de vedere al calificării și să determine atingerea acelui nivel calitativ care să redea titlului de doctor exact valoarea pe care acesta trebuie s-o aibă, eliminându-se aspectele caricaturale care au condus la decăderea conceptului ca atare.
Doctoratul nu a fost cândva și nici în viitorul apropiat nu mai trebuie să fie învățământ de masă, lucru care se rezolvă extrem de simplu, prin:
- limitarea numărului de conducători de doctorat,
- restricționarea existenței școlilor doctorale,
- reducerea numărului de locuri la admitere,
- restructurarea stagiului de doctorat,
- introducerea de condiționări la admitere.
Așa cum la teatrul de opera și balet pe poziția de balerin nu se acceptă o persoană care nu are abilități fizice, dar nici pe post de tenor nu se acceptă cineva fără ureche muzicală și fără voce, tot așa trebuie să existe criterii foarte clare de selecție a celor care devin doctoranzi, pentru a reduce rata celor care nu finalizează prin susținerea tezei de doctorat a stagiului și sunt exmatriculați.
(17 octombrie 2021)
(17 octombrie 2021)
No comments:
Post a Comment