Wednesday, October 27, 2021

Nicolae GUȚĂ, manelist de cursă lungă

Nu voi scrie aici despre aparițiile lui Nicolae GUȚĂ legate de temele nemuzicale, suculente, care au ocupat spații vaste pe televiziuni, ci de cântărețul Nicolae GUȚĂ, care a făcut istorie în zona manelelor, fiind la un moment dat un rege cu coroană al maneliștilor. Nicolae GUȚĂ este numele de scenă al lui Nicolae LINGURARU. El este un artist de 54 de ani, iar primul său disc l-a scos la 25 de ani, ceea ce e greu de acceptat pentru tineretul care dorește să facă performanță acum când a avea un studiou nu mai este o problemă căci muzica se face pe calculator cu costuri deloc greu de abordat, nu ca atunci în 1992 când a avea acompaniament nu era la îndemâna oricui, iar despre studiou de înregistrări să nu mai vorbesc.
Nicolae GUȚĂ are în repertoriul său manele precum Stau și cântă muzica, Am pus suflet în iubire, Aș renunța, Am auzit mândro bine, Sucar san sucar cheles, Bine, bine, foarte bine, Noi bem spargem pahare, ori o pun, ori nu o pun, Unde mă plimbi, dorule, Orice mi-ar fi zis, Eu mă joc cu banii, Sunt tare, Ce perversă e lumea rea, Toate pozele cu tine, E scris undeva, Ce frumoasă ești, dintr-o mie de femei, Am pistol și celular, Eu aș da zilele mele, Eu aș da zilele mele, Nimeni nu va mai fi ca tine, Unde s-au dus anii mei, Lume rea, Puștoaică cu păr roșcat, Aș renunța, Hai în Mercedes, hai în avion, Merge bine afacerea, Am vorbit cu tata banilor,  Aș suna-o, Am greșit și eu, dar ai greșit și tu, Imaginea ta, Nu vreau să mai aud de tine, Eu spun da, tu spui nu, Nu m-am schimbat, Doamne, ia-mi zilele rele, Leii grei, Visez, Mâine plec acasă, Omule unde te duci, dar și multe, foarte, foarte multe alte manele.
Nicolae GUȚĂ cântă alături de Sorina de la Bărbulești, Ștefan de la Bărbulești, Costi, Florin SALAM, Nicoleta, SUSANU, Blondu' de la Timișoara, și mulți alți cântăreți de manele.
Remarc faptul că multe dintre clipurile lui Nicolae GUȚĂ de pe Youtube au și textele cântecelor. Nu este frecvent acest lucru la cântăreții de folclor așa-zis tradițional, căci textele lor nu ar rezista la o analiză cât de cât normală, fără o exigență peste o limită a mediei. Am citi acele texte din cântecele lui Nicolae GUȚĂ și le consider rezonabile, rimele sunt la locul lor, iar cuvintele folosite nu acea repetitivitate supărătoare pe care o întâlnim în manelele de duzină.
Nicolae GUȚĂ este talentat.
Nicolae GUȚĂ are repertoriu îngrijit.
Nicolae GUȚĂ are capacitatea de a se reinventa.
Nicolae GUȚĂ știe să colaboreze.
Nicolae GUȚĂ este o prezență în lumea maneliștilor.
Nicolae GUȚĂ are dicție excelentă.
Nicolae GUȚĂ are ritm și verb.
Nu mă dau în vânt după manele, dar dacă vreau să scriu despre ceva se impune să mă documentez destul de atent și în vremurile de pandemie am timp suficient și de aceea mi-am rezervat câteva ore bune lui Nicolae GUȚĂ, căci am vrut să mă conving de ce el a fost încoronat regele maneliștilor și de ce numele lui era scris cu litere de-o șchioapă pe afișele cu maneliști în spectacolele de la Sala Palatului de pe vremuri. Regret că nu am dat niște bănuți să merg acolo, pentru că azi aș fi avut posibilitatea să scriu mult mai mult, deși la mine în mahala am avut ocazia să văd maneliștii la o nuntă a unui personaj important, de bubuia toată mahalaua de boxele lor care au intrat în rezonanță cu caloriferele din apartamentul meu.





(28 octombrie 2021)

No comments:

Post a Comment