Thursday, October 21, 2021

Florica BRADU, cântăreața Crișanei

 Florica BRADU este o voce mare, care interpretează cu grijă cântece din zona Crișanei. Ea are în repertoriu cântece precum Bată-l noaptea pe nana, Văzui lumină-n fereastră, Latră câinii în Dealul Morii , La moara de la Santana, Păsărică din dâmbuț, Cântă cuce, limba-ți pice, Bate ceasu miezul nopții, Pă la noi prin prunișori, Mult se plânge al meu bădiță, Câtă boală e sub lună, Mânioase-s fetele, Tânăr am fost ca și un măr, La mulți ani neamului meu, Mers-o badea la Tinca, Mă-nvățași bade-a iubi, Suflă vântul prin pădure și multe, chiar foarte multe alte cântece.
Ascultați cântecul Bate-o noaptea pe nana și vă veți da seama ce voce mare are Florica BRADU!
Versurile ei sunt șlefuite, iar rimele sunt perfecte. Nu am identificat cacofonii, probabil și din faptul că artista este absolventă a Facultății de Litere și are o vastă cultură în spate. Ritmurile bihorene au ceva specific și mie îmi place vigoarea pe care o degajă. Îmi aduc aminte că după Revoluție am primit invitația de a merge la o nuntă undeva la o cantină de la gara de Nord din București, nașul fiind din Bihor. venise cu lăutarii lui. Toată noaptea am dansat pe muzica lor. Spre deosebire de lăutarii din Bărăgan care veneau și cu un casetofon care să umple timpul când ei făceau pauze cam dese și cam lungi, muzicanții bihoreni au cântat toată noaptea doar cu o pauză când au mâncat și ei. Spre dimineață mi-am dat seama că aveam cămașa cu urme de sare de la nădușeală. Muzica lui  Florica BRADU m-a dus în acea lume specială, unică și nemaipomenită, a unor vremuri neschimbate de sute și sute de ani, cu costume naționale cu cămăși albe și cu pantaloni largi, cu cizme și cu clop.


(21 octombrie 2021)

No comments:

Post a Comment