Sunday, October 24, 2021

Angelica STOICAN, cântăreața Izvernei

Aici nu vreau să scriu despre bălăcăreala lui Angelica STOICAN cu Maria CIOBANU și nici despre muzica pe care o cântă Niculina STOICAN. Mie nu-mi plc acele voci pițigăiate. Punct. Voi scrie numai despre muzica pe care o cântă Angelica STOICAN. Am văzut-o la un spectacol pe când sindicatul din ASE aducea bilete care se plăteau în grup și doar un plătitor mergea prin tragere la sorți.
Angelica STOICAN are în repertoriu cântece precum Crenguță verde de brad sau  Creşti pădure pân’ la cer, Bat-o noaptea pe nana, Iar mă-ncearcă dragostea, Cine joacă perina, Trandafir si-o floare, Sară bună, fa muiere, Suie neicuță dealu, Jos în păduricea deasă, Măi băiete, băiețele, Seara când răsare luna, Ileană, Ileană, Dați-mi sticla cu otravă, Fire-ați ai dracu dușmani, Rău mai plânge pădurea, Sus la munte ploaie, ninge, Nu aseară, Mi-aduc aminte și plâng, Meică am spus că-i păcat (pe care-l știam de la Maria CIOBANU), Urâtu din ce-i făcut, Măi Gheorghiță, mumă, Luniță, luniță, S-au vorbit vecinele, Urâta ți-a fost pe plac, M-a trimis mama la apă, Bate vânt de vară, Neicuța vprbă frumoasă, De ce mă lași neiculiță, Tot pitit, pitit, pitit, Au, au, au ce necăjit, Ce mi-a fost mai drag pe lume, Bordeiaș de sub pământ, Perinița, Mă suii în dealu Cernii, Auzi cucii cum se-ngână, Sus pe fața muntelui, A trecut cucul pe aici, Neica Ion GORNOVICEANU, Te vreau neică lângă mine, Depate neică, departe dar și multe alte cântece. Graiul ei este superb, cum folosește artistat, acel ce în interiorul cuvintelor în loc de te, Într-o noapte-ntunecoasă dar și cuvântul muichiță.
Îmi plac enorm orchestrația și ritmurile cântecelor sale, vioara, țambalul, naiul, cobza și fluierul. Acum se folosesc trompeta, clapele, saxofonul, ceea ce alterează iremediabil muzica populară. Versurile cântecelor sale au rimele directe, aa, cc, bb și tot așa. Nu am identificat ceva de forma abab cum se practică aiurea acum.
M-a impresionat la Angelica STOICAN grija pentru vers, pentru a conserva melosul și costumul Izvernei, căci nu prea des vezi o ținută așa de bine aleasă și completă cum are artista și cu care se prezintă de fiecare dată în spectacole de televiziune. Nu am o explicație cum Domnica TROP cântă la peste 80 de ani și Angelica STOICAN apare foarte rar la Tv dar și pe afișele unor spectacole. Am crezut la un moment dat că i-a făcut pârtie fiicei sale trecând în planul al II-lea, dar acum aceasta are notorietatea ei și Angelica STOICAN dacă ar apare, drumurile lor ar fi diferite și mai ales sigure.
Angelica STOICAN este o voce, o mare talent și un talent cât cuprinde universul!





(23 octombrie 2021) 




No comments:

Post a Comment