Thursday, October 21, 2021

Sunt contemporan cu marea soprană Virginia ZEANI

Piteștiul nu este un oraș mare. În vremea copilăriei mele și a anilor de liceu, Piteștiul era un oraș prăfuit în care ziarele ajungeau la ora 12, după ce sosea un tren pe ruta București - Pitești. Atunci am văzut un disc de la Electrecord cu arii de operă interpretate de Virginia ZEANI. Avea o pălărie cu bor mare. Nu am cumpărat acel disc că nu aveam bani, dar am urmărit la radio arii interpretate de Virginia ZEANI în operele unde ea a strălucit. Țin să spun că în vremurile întunecate ale comunismului am văzut mai multe piese de teatru excepționale și am ascultat muzică de operă de 1.000 de ori mai multă și de mai bună calitate decât în toată democrația lui pește cu nenumărate posturi de televiziune și nenumărate radiouri, care mai de care mai vulgare și mai în goană după publicitate falsă, glume stupide și muzică de tot rahatul.

De când a apărut Internetul și de când am acces pe Youtube, urmăresc înregistrările lui Virginia ZEANI și îmi dau seama că ea reprezintă o culme interpretativă pentru opere precum Traviata, Boema, Manon, Aida, Butterfly, Alissa, Mefisto, Otello, Lohengrin, Povestirile lui Hoffmann, Lucia di Lammermoor, Puritani și încă altele. Am avut ocazia să ascult și minutele nenumărate ale aplauzelor primite de Virginia ZEANI după interpretarea memorabilă a unor arii pe mari scene ale lumii, căci Virginia ZEANI a cântat la Auditorium, Sala Palatului, Teatro Comunale, Teatro dell'Opera, Grand Theatre, Wien Volksoper, Teatro alla Scala, Teatre del Liceu, Teatro Grande, Teatro Verdi, Termele lui Caracalla, Metropolitan, Balșoi Opera și multe, multe altele, căci într-o carieră care se întinde între anii 1948 și 1982, desigur a avut nenumărate turnee unde a cucerit publicul din Cairo, San Francisco, Bologna, Milano, Viena, Barcelona, Viena, Torino, Roma, Atena, Belgrad, New York, Modena, Johannesburg, Londra, Dublin și multe, multe altele. Dacă în medie a avut anual 20 de spectacole, rezultă că a avut cel puțin 700 de spectacole, ceea ce pentru o artistă de operă care urmărește calitate și diversitate este o carieră reprezentativă de excepție. Artista a evitat să facă înregistrări în studiouri pentru că a considerat că spectacolul pe scenă este definitoriu pentru un artist.

A apărut în anii din urmă la Antena 3 la un interviu al lui Mihai GÂDEA, fiind însoțită de soprana Angela GHEORGHIU unde ZEANI a vorbit despre cariera ei strălucită, dar mi-ar fi plăcut să existe și exemplificări, chiar de pe Youtube, că artista a fost și frumoasă și talentată și lumea avea ce vederea.

(22 octombrie 2021)

No comments:

Post a Comment