Tuesday, October 26, 2021

Ana POP CORONDAN, cântăreața Ardealului

     Am avut rara ocazie să văd în copilăria mea la un spectacol la Căminul cultural de lângă școala mea elementară un spectacol unde au cântat mulți cântăreți de la radio și vocea lui Ana POP CORONDAN mi s-a întipărit cu acel cântec cu suitul în dealul Clujului, care a fost și bisat și cântăreața a cântat în aplauzele sacadate ale publicului. Ce vremuri!
    În repertoriul său se află cântece precum M-am suit în dealul Clujului, badea cu ochii de mure, Mamă numai o fată ai, Mânios badea de-aseară, Fata babii, Mărița, Zi-sa mama cătă mine, Măi bădiță, de sub codru, Iedera, Măi bădiță, gură dulce, Neghiniță neagră, Frunză verde de rogoz și multe alte cântece.
    Vocea ei este cristalină, curată, de mare întindere, puternică, având o respirație care evidențiază  tehnică vocală impecabilă. Rostirea este rotundă și artista arată grijă față de interpretarea pentru public.
    Am urmărit aparițiile existente pe Internet ale lui Ana POP CORONDAN și conchid marea ei grijă pentru autenticitatea și sobrietatea costumului cu care s-a prezentat pe scenă. Am încercat să compar textele cântecelor sale cu ceea ce se cântă acum de către făcătorii de folclor pe bandă ruralntă și ceea ce are Ana POP CORONDAN în repertoriu este de calitate net superioară. De departe, cântecul M-am suit în dealul Clujului, chiar dacă are textul adaptat la vremurile când a fost imprimat, este emblematic pentru Ana POP CORONDAN. Interpretarea din 1992 este cu text diferit față de ceea ce era imprimat pe discul de vinil  din 1963 cu bădița tractorist la stația de mașini.

(26 octombrie 2021)

No comments:

Post a Comment