Observ cu stupoare cum sunt tratate datele statistice acum când se lucrează cu baze de date de foarte mari dimensiuni. Amatorismul vulgar de care dau dovadă toți cei care urmăresc senzaționalul duce la aruncarea în spațiul public a afirmațiilor pripite care nu au nicio legătură cu realitatea.
Nu am făcut și nici nu fac afirmația că trăiesc într-o societate perfectă. Nu am făcut și nu fac afirmația că evenimentele oricare ar fi ele, trebuie tratate cu maximă seriozitate. De la a face legături forțate între efecte și cauze alese la întâmplare, până la a generaliza concluzii eronate ca fiind corecte, este doar un pas. Acum este în colimator vaccinul AstraZeneca, tot așa cum întregul proces de vaccinare are contestatarii săi, pe care nu-i acuz de nimic, dar mi se par prea gălăgioși.
Când se lucrează cu colectivități de foarte mari dimensiuni, analiza trebuie efectuată cu toate datele. Să zicem că au fost efectuate 30.000 de vaccinări în ziua X cu vaccinul Y. Este vorba de o colectivitate destul de numeroasă. În acest context părezentarea trebuie să fie completă. Se va spune că 29.000 de persoane nu au avut nicio problemă, că 800 au fost febrile 24 ore 180 au fost febrile 35 de ore și 20 persoane cu comorbidități au necesitat consult medical de specialitate și medicație adecvată.
Trebuie făcută și o prezentare folosind valori relative, adică la 96,6% dintre vaccinați nu au fost niciun fel de manifestări, 2,6% dintre persoane au fost febrile sub 24 ore, la 0,6% dintre persoane febra a depășit 24 ore, nefiind pe o durată mai mare de 35 ore, iar 0,06% dintre persoane au necesitat asistență de specialitate.
Acum este important ca lumea să știe mult mai multe despre cum stau lucrurile în domeniul calității, căci există o imagine deformată privind multe aspecte și uneori avem pretenții sau facem judecîți care nu au nicio legătură cu limitele naturii umane în general și cu ceea ce se întâmplă în domeniul medical în special. este adevărat că oamenii nu sunt niște cifre, dar dacă tot se fac statistici legate de acțiuni ce privesc oamenii, lucrurile trebuie duse până la capăt și nu trebuie doar unele lucruri văzute prin prisma cifrelor, iar alta prin prisma persoanelor tratate individual. Abordarea nu duce nicăieri dacă se deschide o astfel de falie.
O poveste. Se zice că Nicolae CEAUȘESCU a vizitat o fabrică de porțelan și a fost stupefiat de grămada de rebuturi, care reprezenta cam 7% din producție. Comparând cu industria constructoare de mașini, acest 7% nivel de rebuturi este mare. I s-a spus lui CEAUȘESCU că la firma Rosenthal care produce porțelanuri rebuturile reprezintă 13%. De aceea trebuie o mare atenție la preluarea datelor privind colectivitățile numeroase și orice analiză trebuie făcută de specialiști, nu de amatori în căutare de senzațional.
(13 martie 2021)
No comments:
Post a Comment