Saturday, March 27, 2021

Metroul de la București

Cine are vreo curiozitate când vizitează un mare oraș și se plimbă cu metroul face o serie de constatări. Nu mă laud că aș fi vizitat multe metrouri, dar metrourile cu care am călătorit m-au dus la o serie de constatări interesante.
Metroul din Kiev este la mare adâncime și are scări rulante spectaculoase, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Moscova are stații superbe de marmură, adevărate bijuterii, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Praga este modern, obișnuit prin simplitate, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Tokyo este o imensitate, cu spații generoase, nu sunt chioșcuri.
Metroul din New York este întunecos în imensitatea sa, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Paris este absolut modest, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Torino e simpatic prin simplitatea gândirii, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Stockholm seamănă cu oricare alt metrou, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Madrid nu diferă de altele prin banalitate, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Barcelona este simpluț, ca oricare alt metrou, nu sunt chioșcuri.
Metroul din Budapesta arată că e o construcție veche, nu sunt chioșcuri.
Metroul din San Francisco este modern, dar obișnuit, nu sunt chioșcuri.
Metroul din București reflectă arhitectura comunistă, dar e plin de chioșcuri.
Ca la noi la nimenea.
Este adevărat că se impune crearea de locuri de muncă și un comerț bine dezvoltat este absolut necesar în orice oraș și cu atât mai mult în capitală. Dar de la a avea comerț și până la avea improvizații este o mare diferență. La noi întotdeauna se optează pentru improvizații, de se crează senzația că suntem un popor nomad, gata să-și facă bagajele și s-o ia din loc în secunda următoare. N-am să înțeleg niciodată de ce atunci când au proiectate stațiile de metrou nu s-a gândit că acolo trebuie să existe magazine. dacă era o astfel de gândire, spațiile ar fi trebuit să fie generoase, ar fi trebuit să fie acolo magazine de toate tipurile nu chioșcuri improvizate, unde să se vând orice. Nimeni nu spune că în magazinele adevărate de la metrou ar trebui să fie numai branduri cu mărfuri de la 10.000 euro în sus. Vrea omul un covrig, să-l găsească acolo. Vrea omul o cafea, s-o găsească acolo. Numai că senzația de provizorat se supărătoare. Mai mult, spațiile acelea în niciun caz nu ar trebui să fie ale organizației care gestionează metroul, ci ar trebui să fie vândute unor companii și acestea să deschidă acolo magazine așa cum sunt mall-urile.





(27 martie 2021)

No comments:

Post a Comment