Francezii fac diferența între profesorul obișnuit și profesorul universitar. Profesorul obișnuit:
- are o calificare,
- este specializat,
- ține ore de curs și seminar,
- publică manuale.
Profesorul universitar:
- are titluri academice,
- ține cursuri și seminarii,
- publică articole,
- publică tratate și cărți de specialitate,
- face cercetare științifică,
- îndrumă doctorate.
În Franța există o mare diferență între cele două categorii și trecerea de la categoria de professeur la cea de professeur d'université echivalează cu un salt de la Pământ la Lună, căci doctoratul nu se obține oricum, calitatea de cercetător științific nu este pentru oricine căci rezultatele originale trebuie confirmate de lumea științifică, iar despre publicarea de articole în reviste exigente este chiar o mare problemă de timp și de efort. Ceea ce trebuie spus din start se leagă strict de finanțarea care trebuie să existe pentru universități, finanțare care vine din toate direcțiile din care amintesc finanțarea de la:
- stat,
- companii private,
- sponsori,
- fundații,
- competiții internaționale,
- premii.
Se observă pe malurile Dâmboviței o subfinanțare cronică a cercetării științifice din toate sursele, căci într-o economie unde banii se rostogolesc, aspectele speculative nu fac parte din portofoliul cewrcetării științifice de optimizare specifice producției sau tranzacțiilor, ci zonei de jocuri matematice sau a sistemelor aleatoare de maximizare câștiguri din sloturi. În acest context se produce migrarea nu dinspre categoria de professeur spre professeur d'université, ci din contră dinspre professeur d'université spre professeur, ceea ce este extrem de grav, căci mediul universitar are motoare specifice de progres. Progresul nu vine dinspre industrie spre universitate, ci dinspre universitate spre industrie. Logica este extrem de simplă. Dacă progresul vine dinspre industrie spre universitate la momentul T, absolvenții de licență vor merge în industrie la momentul T+4. În acest timp industria a progresat și absolvenții de licență vin în producție cu calificare perimată din punct de vedere al conținutului tehnico-științific. Ei vor trebui să se recalifice la noul lor loc de muncă.
Dacă în universități se derulează cercetare științifică, universitatea joacă un rol de avangardă și când absolvenții merg în industrie au cunoștințe foarte moderne care fie abia sunt implementate acolo, fie vor fi implementate în 2 sau 3 ani, absolvenții fiind motorul înnoirii.
(22 martie 2021)
No comments:
Post a Comment