Wednesday, March 17, 2021

Ileana COTRUBAȘ, o soprană dramatică

Când am auzit că soprana Ileana COTRUBAȘ a fugit în Occident mi-am zis că totul a luat-o rău la vale în țara noastră, deși partidul dădea o poleială falsă la tot ce se producea aici. Doar la Europa Liberă la radio mai auzeam de succesele lui Ileana COTRUBAȘ pe marile scene lirice ale lumii. Eu mi-o aduceam aminte din filmul realizat în 1966 cu Elena CERNEI în  Nel giardin del bello, arie din Don Carlos de Giuseppe VERDI. Îmi aminteam că am văzut-o la Teatrul Al. Davila când a venit și a cântat cu coriul radio, dar trecuseră prea mulți ani de atunci. După Revoluția din Decembrie 1989 marea soprană Ileana COTRUBAȘ, a venit la București și a concertat.
Când am fost în America am văzut niște spectacole la Metropolitan și în pauze am vizitat muzeul și magazinul de acolo și m-am simțit foarte mândru când am văzut un CD cu opera La Traviata având ca interpreți pe Ileana COTRUBAȘ, Placido DOMINGO și Sherrill MILNES, CD pe care l-am cumpărat. După câțiva ani m-am lăudat cu el și cineva m-a rugat să i-l împrumit. Așa am rămas fără această piesă cu totul remarcabilă din colecția mea de CD-uri.
Prin anii 90 am avut privilegiul să fiu invitat la un mare meloman, care avea o locuință special amenajată pentru ascultat muzică, cu pereții capitonați cu lemn de o anumită esență, cu scule de reprodus muzică de peste 150 mii de dolari. Acolo am ascultat prima dată CD-ul cu  Ileana COTRUBAȘ în rolul Violetei din la traviata și de acolo m-am convins că Ileana COTRUBAȘ este o soprană dramatică de mare profunzime. Căutând prin dicționarele de operă am regăsit numele ei alături de mari nume ale muzicii de operaă mondiale și tot timpul m-am gândit că noi nu prea știm să ne apreciem adevăratele valori. Păcat.




(18 martie 2021)


No comments:

Post a Comment