O istorie a învățământului superior economic, fără un capitol alocat tehnicilor și petodelor de copiere la examene, este exact cum ai scrie o carte de istorie a literaturii române fără cronicari. Un capitol destinat copiatului trebuie scris folosind tot ce există în materie și trebuie pornit de la fapte, așa cum se face în orice cercetare științifică pentru a reflecta realitatea și nu a încadra o realitate complexă în niște dogme simpliste, rigide și de pus sub semnul întrebării din lipsă de credibilitate. Am dreptul să mă laud că în cei peste 40 de ani de activitate la catedră nu am prea fost copiat pentru că la examene:
- am propus subiecte cu elemente pregnante de creativitate;
- fiecare student a primit de cele mai multe ori subiect unic, nerepetabil;
- nivelul de supraveghere era calitativ superior;
- nu se admitea ca sancțiune decât exmatricularea pentru cel ce copia;
- textele sursă nu aveau cum să fie 100% identice;
- respectul reciproc era destul de mare între mine și studenții cu care lucram;
- folclorul care circula impunea acceptării unui nivel de prudență foarte ridicat;
- șansa de promovare cu note foarte bune depășea cu mult efectele riscului de a fi prins copiind.
- formulări ca în cursuri;
- probleme exact ca cele de la seminarii;
- aprecieri favorabile asemănărilor dintre teză și cursul din capul prfesorului;
- așezarea supraveghetorului la catedră cu ziarul spre a fi citit;
- acceptarea din start a riscului promovării prin copiere;
- un nivel redus de comunicare între examinat și examinator.
- cartea ținută pe genunchi;
- foi din carte introduse în paginile tezei;
- înscrisuri în palmă;
- texte scrise pe pulpa piciorului;
- înscrisuri pe antebrat;
- copiuțe cu scris mic palmate;
- înscris pe biscuiți;
- texte scrise pe bancă;
- teza vecinului;
- foi lipite în interiorul sacoului;
- copiuțe din geanta de pe bancă;
- șoapte de la unul la altul;
- foi prin scriere invizibilă prin apăsare;
- teze sau foi aduse de acasă.
(10 noiembrie 2016)
No comments:
Post a Comment