Monday, August 21, 2023

De ce dispar festivalurile concurs de pe plaiurile mioritice?

Fiecare individ care are o idee, se apucă să croiască un festival concurs de folclor, de muzică ușoară sau de muzică clasică, festival concurs care are în denumire fie o localitate, fie numele unui compozitor sau solist și musai i se pune alături numele unei localități. Ca orice festival-concurs din spațiul mioritic are la bază entuziasm cât cuprinde, nu și bani care să-l susțină și nici principii solide care să-l impună. În final, se organizează după o structură clasică, ducând spre un fel de șușe cu ștaif.
Definirea obiectivului are carențe din moment ce se urmărește satisfacerea unui grup țintă și mai puțin impunerea unor viitoare personalități și aici mă refer la interpreți și la compozitori. Dovadă stă faptul că festivaluri concurs care au avut o longevitate respectabilă nu au impus nici soliști și nici compozitori.
Valoarea premiului nu stimulează participarea celor mai importanți soliști și compozitori, căci este puțin probabil să participe interpreți și compozitori pentru sume derizorii, mai ales că de la evenimente private se câștigă bine și de la școlile de lansare de interpreți, de asemenea, se câștigă bine.
Beneficiile laterale care rezultă pentru câștigători sunt nesemnificative sau lipsesc și aici mă refer la faptul că marile competiții oferă un an de concerte organizate sau posibilitatea de a avea apariții la televiziune sau în spectacole în săli importante din țară și din străinătate.
Garanția calității oferită de personalitățile din juriu și de contextul care este creat în jurul competiției, în sensul că totul decurge strict în raport cu norme de etică, integritate și de respectarea strictă a regulamentului, în condiții de transparență totală.
Marketingul evenimentului este asigurat prin  accesul pe care îl au televiziunile la transmiterea de spectacole, interviurile acordate și ceea ce este foarte important este legat de prezența unor personalități de primă mărime în spectacole distincte și în juriul competiției. 
Grupul țintă este format pe de o parte din concurență și pe de altă parte din spectatori. Aici rolul esențial îi au spectatorii, care prin număr și prin calitate reușesc să urce nivelul competiției. dacă spectacolul are două părți, prima se referă la producerea concurenților și a doua parte se referă la concertul unui invitat de marcă, dintr-o dată calitatea este cu totul alta, adică foarte ridicată.
La noi, festivalurile concurs, dispun de fonduri reduse și fără bani prea mulți, este clar că obiectivele care se definesc sunt modeste, participarea este modestă, juriile sunt modeste, invitați în concerte sunt modești. Doar așa se explică nenumăratele festivaluri concurs care apar ca ciupercile și dispar tot așa de repede.
A existat concepția că civa are b ani mulți, îi dă unor organizatori și aceștia vin și definesc structura festivalului concurs, după care construiesc o listă de invitați, dar totul fiind făcut neprofesional, evenimentul respectiv nu depășește nivelul de șușe, chiar dacă există televiziuni care transmit spectacole.


(21 august 2023)

No comments:

Post a Comment