Wednesday, August 23, 2023

Nu există întâmplare, ci doar ignoranță

Mulți vorbesc despre întâmplare. S-a întâmplat să se producă cutare chestie. Nu este adevărat. Acea chestie a fost planificată să se producă și nu este întâmplare că s-a produs. Tot ceea ce a fost necesar să se facă, s-a făcut și chestia s-a produs. repet, nimic nu este întâmplător. Numai noi ne prefacem că nu înțelegem și dăm vina pe întâmplare, mai ales atuci când avem de-a face cu un lucru care nu ne face plăcere, dar cu care ne confruntăm. Ne place să ne consolăm cui ideea că a fost o întâmplare, că s-a întâmplat pur și simplu.
Orice exemplu vom lua, dacă suntem atenți și dăm dovadă de pun pic de caracter analitic, vom vedea că în acel exemplu, unde numai aparent este vorba despre întâmplare, nimic nu este întâmplător și totul este planificat să se producă exact cum s-a produs, doar pentru că noi am ignorat succesiunea de factori care au deschis drum liber spre latura nefavorabilă a acele acțiuni, pe care nouă, după ce s-a produs, o numim întâmplare neconvenabilă, iar dacă lucrurile luau o întorsătură favorabilă, în loc de cuvântul întâmplare, foloseam cu siguranță cuvântul șansă sau cuvântul noroc.
Nu întâmplarea a făcut să tragem noi un bilet de examen cu un subiect pe care nu l-am cunoscut, ci faptul simplu și cotidian, că nu am studiat foarte bine materia.
Nu întâmplarea a făcut să ni se afume mămăliga pe plită, ci faptul că noi ne-am luat cu alte treburi și am neglijat mămăliga și nu am mai mestecat în ea, iar dacă se fiersese mălaiul, nu am luat tuciul de pe foc.


(24 august 2023)

No comments:

Post a Comment