Thursday, August 31, 2023

Eu nu. cred în gena talentului

Știința nu a demonstrat că există o genă a talentului, genă care să se transmită din tată-n fiu sau din mamă-n fiu sau fiică, decă am mari rezerve că probabilitatea de a avea un fiu sau o fiică de același talent ca tăticvul sau ca mămica este mai mare ca 0,00000000000000000000001. De aceea eu tratez cu mari rezerve pe toți părinții care vin și cu o emfază vecină cu nesimțirea vin și-și prezintă odraslele ca fiind deosebit de talentate, ceea ce mă enervează teribil, mai ales atunci când se prezintă și arată acele odrasle puținătatea talentului lor, așa cum s-a văzut și la festivalul de la Mamaia 60, dar și la festivalul ENESCU. În afară de Johann STRAUSS tatăl și Johann STRAUSS fiu, deși și în cazul lor erau foarte mari diferențe, eu nu știu alte cazuri de talente gen tată și fiu, nu care s-ar fi transmis, ci pur și simplu au fost ca întâmplări.
Îmi aduc aminte un banc: se zice că un celebru istoric avea doi fii, care și ei au devenit istorici, dar nu de talia tăticuțului lor. Cineva a avut curiozitatea de ce acești fii nu se ridicau la nivelul tăticuțului lor. Atunci, tăticuțul, agasat de nenumăratele întrebări puse pe aceeași temă le-a răspuns că nu i-a făcut pe cei doi fii cu capul său de istoric genial. Așa și cu moștenirea talentului. Dacă s-ar concepe copilașii cu capul cu care gândește tatăl sau mama, șansa de a se transmite caracteristici intelectuale spre făt, ar fi zic eu, ceva mai mari. dar cum lucrurile stau cu totul altfel, probabilitatea scade dramatic în ceea ce privește moștenirea intelectuală a fătului în ceea ce privește preluarea de trăsături de la părinți. Probabil în viitor, când medicina va atinge noi culmi și se va reuși transferul de informație acumulată de la părinte la făt sau la copil, rezultatele vor fi gestionate altfel și vom vorbi despre transmiterea de inteligență pe căi nenaturale, iar geniile nu vor mai pieri în neant căci transplanutl de inimă va deveni o banalitate în raport cu transferul de informație acumulată de-a lungul vieții de la părinte spre făt. 
Până atunci, eu rămân rezervat și privesc cu multă suspiciune pe părinții care-și împing odraslele spre zonele unde ei au performant, cfrezând că odraslele lor le moștenesc atât calitățile, cât mai ales talentul.



(31 august 2023)

No comments:

Post a Comment