Am mai spus-o și o repet: școala a rămas în urma societății, ea care era tot timpul cu câțiva pași înaintea societății. Apariția calculatorului electronic, a laptopului, a telefonului mobil și a Internetului a generat abordări revoluționare ce nu s-au regăsit decât în elemente embrionare în anumite școli. Corpul didactic a rămas împietrit în tehnici și metode de predare, de ascultare și de evaluare, care nu au ținut pasul cu ceea ce Internetul și tehnologiile informatice oferă prin intermediul telefonului mobil, tabletei, laptopului și calculatorului personal.
Toată lumea ridică din umeri și se uită spre guvern, cerând bani pentru modernizare. Este foarte clar că nimeni nu dă bani dacă nu are certitudinea că aceștia se vor regăsi direct în procesul educațional, căci nimeni nu investește pe vorbe. Inexistența unor proiecte clare, cu termene, cu obiective, care să ofere garanția că tot ceea ce este scris acolo se va realiza pas cu pas, la termene și cu încadrarea în costuri, este cauza principală a stagnării sistemului educațional, în general, deci a școlii în particular.
Toată lumea ridică din umeri și se uită spre guvern, cerând bani pentru modernizare. Este foarte clar că nimeni nu dă bani dacă nu are certitudinea că aceștia se vor regăsi direct în procesul educațional, căci nimeni nu investește pe vorbe. Inexistența unor proiecte clare, cu termene, cu obiective, care să ofere garanția că tot ceea ce este scris acolo se va realiza pas cu pas, la termene și cu încadrarea în costuri, este cauza principală a stagnării sistemului educațional, în general, deci a școlii în particular.
Ceea ce vedem acum în școli legat de creșterea nivelului alarmant al violenței, agresivitatea unor elevi, dar și atacuri armate, nu sunt altceva decât consecințe ale faptului că școala a rămas mult în urma societății și elevii o percep ca pierdere de timp, din moment ce abandonul școlar este la cote alarmante, iar numărul elevilor care nu reușesc să finalizeze cicluri complecte de educație este și el ridicat.
Ar trebui să avem niște parametri simpli de evaluare a ceea ce se realizează în școală și aici mă refer la scrisul după dictare și la rezolvarea unor exerciții de-a dreptul banale. Rezultatele acelor teste trebuie analizate și sunt sigur că ele ar trebui să stea la baza unor decizii care să schimbe din temelii școala și s-o facă să devină ceea ce ar trebui să fie școala, adică factor de progres, nu afacere și nici fabrică de roboței care memorează rezumate în vederea unor concursuri care nu spun nimic și care sunt drumuri înfundate.
(04 mai 2023)
(04 mai 2023)
No comments:
Post a Comment