Cerința ca la nota finală de promovare a examenului să intervină cu o forță mai mare ceea ce se întâmplă în timpul anului este dată de faptul că fiind neobligatorie frecvența, mulți dintre studenții care vin șa seminarii și la cursuri și care au neșansa să nu facă prea bine la lucrarea dată în ziua examenului, se simt nedreptățiți. Lucrurile ar fi cu mult mai simple în condițiile în care profesorului i s-ar lăsa suveranitatea să facă exact cum crede el de cuviință, cu singura condiție ca regulile de derulare a jocului să fie stabilite înainte de a începe predarea disciplinei.
Acum problema care apare este dată de faptul că se susțin de regulă probe scrise și în 90% din situații, examenul este un test grilă, cu suficiente întrebări. În mod normal, tocmai faptul că se susține test grilă, ar trebui să impună ca nota de la acel test grilă să fie peste 5, căci zice-se că testul grilă este făcut să acopere 100% din materie, dac-o fi și asta adevărat și nu este numai o poveste de adormit copiii de țâță ceva mai întârzâiați.
Cel mai bine este dacă se pune condiție de promovabilitate o echilibrare a muncii din timpul semestrului, cu munca de la examen. Înseamnă deci ca în examen să intre numai și numai studenții care:
- au acumulat un minimum de puncte, să zicem au o medie reprezentativă ca efort mai mare decât 5,
- la examen au pe lucrare cel puțin nota 5, ceea ce ar reflecta anumite calități punctuale.
este ceea ce se cam făcea pe vremea mea, când prezența la cursuri era obligatorie. Acum nu trebuie să se revină la ărezență obligatorie, dar trebuie să se impună cumva elaborarea de referate, proiecte și teste, chiar susținute online, pe parcursul anului, care să-l țină pe student în priză. Posibilitatea de refacere trebuie să existe, numai că ea nu trebuie să se ducă până în săptămâna examenului, căci ar anula ideia de muncă pe parcurs.
Să zicem că un student are activitate pe parcurs de nota 6 și teza lui este de 8. Media lui este m=(6+8)/2=7.
Dacă un student are nota 4 la activitatea din timpul anului, nu intră în examen. El va trebui să-și refacă sarcinile într-un interval de timp, astfel ca până la intrarea în examenul de restanță, activitatea lui să fie cu notă mai mare sau egală cu 5.
Dacă studentul are în timpul anului nota 10 și la examen are nota 4, el nu va trece examenul. Va trebui să învețe mai mult și la restanță să aibă pe teză o notă mai mare sau egală ca 5 și i se va calcula media.
Oricâte reguli se vor introduce, atât timp cât nu se suflă o vorbă despre:
- calitatea seminariilor,
- calitatea cursurilor,
- efortul de învățare,
- necesitatea practicii,
- ceea ce rămâne,
lucrurile se vor deplasa spre latura cantitativă, unde se amestecă elementele riguroase cu un puțin arbitrar, care are efect devastator asupra obiectivului urmărit, anume, formarea de specialiști de înaltă clasă, gata să rezolve probleme. A făcut cineva matricea de concordanță, să vadă câtă risipă de bani și de resurse se fac în învățământul superior?
(12 iulie 2018)
No comments:
Post a Comment