Monday, July 23, 2018

365 împotriva României: Antonie IORGOVAN părintele unei constituții imprecise

Profesorul de drept Antonie IORGOVAN este recunoscut ca părintele Constituției din 1991 și cel care a lucrat la reviziuirea Constituției adoptată prin referendum în anul 2003.
Eu nefiind cunoscător în ale dreptului în general și cu atât mai puțin a dreptului constituțional, îmi exprim opinia doar citind textul Constitușiei din 2003 prin prisma analizei cantitative. Eu am o părere foarte proastă despre utilizarea verbului a putea în texte, pentru că în mintea mea, aia câtă o mai am acum la 71 de ani, verbul a putea este specific fricoșilor, indecișilor, lașilor și tuturor celor care nu vor să aibă nicio responsabilitate. Ori, Constitușia al cărui părinte este Antonie IORGOVAN are verbul a putea după cum urmează:
- varianta pot apare de 49 de ori,
- varianta poate apare de 70 de ori, 
- varianta putea apare de 4 ori,
suficiente apariții ca textul să capete un relativism impardonabil. Negația nu apare de 84 de ori, deci textul are foarte multe interziceri exprese. Cuvântele demnitate și onoare  apar de câte două ori. Cuvântele curaj, cinste, eroism și mândrie, iubire, compasiune, devotament, devotat nu apar  niciodată. Cyvântul solidaritate apare o singură dată.
Numai aceste lucruri mă îndreptățesc să spun că este neapărat necesară o altă Constituție:
- mai scurtă,
- adresată poporului,
- fără verbul a putea,
- cu calitățile oamenilor,
- mai exactă,
care să se adreseze oamenilor curajoși, de onoare, care să pună în mod real oamenii pe aceeași poziție, căci chestia cu nimeni nu e mai presus de lege, prin legi care crează privilegii, îi face pe oameni inegali în fața constituției. Deci dacă oamenii sunt egali, ei nu trebuie să devină inegali prin legi care îi diferențiază în fața legii, prin imunități de exemplu. L-am inclus aici pe Antonie IORGOVAN pentru că textul pe care l-a coordonat produce azi atât de multe necazuri, încât nu o reviziuire trebuie făcută, ci o schimbare radicală din temelii a Constituției trebuie făcută, lucru care se va produce peste vreo 50-100 de ani, până atunci ne vom bălăci în tot felul de chichițe, ba cu familia, ba cu penalii, ba cu 300, adică vom vorbi vorbe și nimic concludent.


(23 iulie 2018)

No comments:

Post a Comment