Sunday, July 29, 2018

365 împotriva României: Vasile GORDUZ una a vrut alta a ieșit

Vasile GORDUZ a fost sculptor și a realizat statuia de la Muzeul de Istorie a României numită oficial Imperator TRAIANVS, dar așa mai ce pe Dânbovița Traian și lupoaica. Am auzit despre ea imediat ce a fost fixată pe treptele acelui muzeu. Am mers s-o văd. I-am făcut și poze. Statuia îl înfățișează pe
împăratul traian în cucur gol ținând în brațe un ceva despre care unii zic că ar fi o lupoaică, ceea ce mie nu-mi prea vine să cred.
N-aș fi scris despre sculptorul Vasile GORDUZ nimic și mai ales nu l-aș fi adus în cohorta celor care au făcut rău, dar el a realizat o statuie pe care și-a dorit să fie expusă undeva, într-un loc unde s-o vadă multă lume. Un împărat TRAIANVS îmbrăxcat, pe cal sau stând în picioare pe sol cu un braț ridicat n-ar fi stârnit atâtea patimi ca statuia despre care am scris deja. 
Dar am scris despre Vasile GORDUZ aici pentru faptul că acum lumea trece se pozează cu statuia. Nu ar fi nimic rău, căci lumea se pozează și cu statuia lui Julieta de la muzeul din Verona. Ei bine, dacă la Verona toți se înghesuie să pună mâinile pe nurii lui Julieta, am văzut că mai ales doamnele se înghesuie săi atingă cucul lui TRAIANVS, ceea ce se vede cu ochiul liber că bietul cuc deja a început să strălicească de atâta frecat. Și coada animăluțului este luctruită, căci lume crede că aduce noroc. Mai rămâne de văzut cum se integrează această operă în peisajul detul de reticent al unei mari majorități de bucureșteni, care ortodocși fiind au alte valori.


(29 iulie 2018)

No comments:

Post a Comment