Pe o copertă de Magazin istoric de dinainte de Revoluție era un semicerc cu busturile lui Decebal, Mircea cel Bătrân, Mihai Viteazul, Ștefan cel Mare, iar în centru era bustul lui Nicolae Ceaușescu. Până la acel nivel de deformare a scării valorice se ajunsese, Sculptura din perioada comunistă avea grandoare, urâțenie, forme brute și un simplism revioltător, prin tematica. Acum nu mai se regăsesc opere de atunci că multe au fost demontate, precum statuia lui Petru Groza din zona Municipalului, Statuia lui Lenin de la Casa Scânteii și decât foarte rar în muzee se află sculpturi ale obsedantului deceniu cu:
- țăranul răsculat;
- oțelarul;
- minerul;
- muncitorul;;
- CAP-istul;
- brigadierul;
- pionierul salutând;
- zidarul;
- furnalistul;
- bustul lui CEAUȘESCU;
- bustul lui CEAUȘEASCA.
Se vedea că erau sculpturi făcute la comandă, fără concurs serios, pe bani grei care mergeau spre centrele unor orașe ca să marcheze noua eră, iar chipul femeii românce luase din trăsăturile Elenei CEAUȘESCU, fiind abonati soții ADOC la realizarea de statui gigantice. Îmi aduv aminte dî în Berceni l=pe bulevard, în dreptul cinematografului cultural era o balerină cu mâna dreaptă în sus și pe un deget i s-a înfipt un morcov, iar altă adtă i s-a fixat un prezervativ. Nu cred să fi existat mare scultor care a trăit după 23 august 1944 să nu fi produs acolo o oarece statuie cu un porumbel al păcii așa cum a făcut PACEA sau cu un exponent al clasei muncitoare, ca să nu moară de foame dar și ca să se bucure de onoruri la Academia RPR sau de titlul de artist al poporului care atrăgea mari beneficii financiare. În epocă circula zvonul că Elena CEAUȘESCU a refuzat să-i fie făcut bustul de cel mai mare scultor în viață. Explicația era simplă. Respectivul se iscălea pe operele lui cu: Jalea. Numele lui complet era Ion JALEA și era autorul a nenumărate opere valoroase aflate și la Mamaia.
(04 septembrie 2017)
No comments:
Post a Comment