Sunday, January 31, 2021

Elitele la români

    Elitele înseamnă vârfuri. Există oameni care au capacități intelectuale sau deprinderi fizice deosebite și prin modul în care se manifestă în societate dovedesc faptul că sunt diferiți de masa celorlalți concetățeni. Elitele intelectuale sunt formate din persoane care:
- au terminat în mod strălucit facultăți presitigioase,
- ocupă funcții unde au rezultate apreciate unanim,
- se prezintă în public ca fiind specialiști adevărați,
- prin rezultatele deosebite arată că sunt cei mai buni.
Muncitorii de elită sunt acei meseriași care execută operații rapid și de calitate, fără a avea ezitări în alegerea sculelor, a pieselor de schimb, a materialelor și mai ales, se remarcă prin identificarea celor mai bune soluții pentru a rezolva problema primită. Ei vin cu rezultatul și toată lumea este mulțumită.
    Acum câțiva ani, doream să modific distanța focală la niște lentile Helios ale aparatului meu foto Zenit și nu găseam nici în magazin și nici la consignația inelele care făceau acel lucru. M-am hotărât să le fac la un atelier. Toți așa-zișii meseriași îmi vorbeau despre:
- cât de greu se fac,
- costul uriaș,
- calificarea executantului,
- imposibilitatea de a le face.
    Întâmplător, m-am nimerit în zona orașului vechi pe strada Covaci unde se afla un mic atelier de reparat să zicem și mașini de tocat carne. Am intrat acolo. Un tip a venit. I-am explicat ce vreau. Mi-a cerut lentila. I-am dat-o cu strângere de inimă. Mi-a zis să revin după o oră. Am mers la CEC, am scos 1.000 de lei și după o oră m-am întors. Tipul a venit, mi-a arătat trei inele perfecte făcute din bronz. Le-a făcut proba de înfiletare. A zis că mă costă 40 de lei. El era un meseriaș de elită.
În vremurile comuniste, am cunoscut profesori universitari care veneau să-și țină cursurile impecabile, distinși, ordonați, cu lucruri foarte clare, ei fiind elitele intelectuale. Știau limbi străine, aveau cultură adevărată, cunoșteau meserie și scopul lor era să fie cei mai buni în ceea ce fac.
    Nu voi spune nimic despre cum stăm acum și cu elitele intelectuale și cu meseriașii de elită, pentru că tot ce colcăie în jurul nostru numai a valoare autentică nu miroase, ci doar a dorința de a ieși în față cu orice preț, de a face zgomot pentru a se remarca și pentru a avea puterea de a decine, orice, doar pentru a decide, ca în final să nu rămână nimic în urma celor care se zbuciumă fără rost pentru a fi ceea ce nu sunt.
    Mai este ceva: un popor care are proverbul cu să moară capra vecinului, are mari limitări în a dezvolta elite, căci pizma este aceea care distruge clasamentele autentice și ridică mediocritatea la rand de valoare autentică. Lipsa scării valorilor sau inversarea piramidei valorilor, sunt mostrele clare ale tendinței de fals egalitarism în sus, spre vârful valoric, în sensul că toți suntem nu foarte buni, ci excepționali. Să reamintesc traficul cu subiecte de la examenul de rezidențiat din anii 90, când pentru 4.000 de dolari cine procura subiectele și le memora obținea nota zece, distrugându-se curba lui GAUSS, iar repartiția rezultatelor fiind grav perturbată cu orientarea masivă spre dreapta a vârfului frecvențeelor din moment ce majoritatea covârșitoare a candidaților obținuseră note de zece.
(31 ianuarie 2021) 

No comments:

Post a Comment