Așa cum curg lucrurile acum, doctoratul a devenit învățământ de masă, pentru că:
- numărul conducătorilor de doctorat este mare,
- numărul de locuri la doctorat este foarte mare,
- au acces la doctorat nu numai absolvenții cu medii peste 8,50,
- contează numai diploma de doctor în științe,
- doar sub 5% continuă să facă cercetare științifică după doctorat,
- oamenii cred că titlul rezolvă totul, nu ce faci după,
- rata de finalizare este absurd de ridicată printre demnitari,
- cernerea valorilor este cu o sită extrem de largă și permisivă.
- numărul conducătorilor de doctorat este mare,
- numărul de locuri la doctorat este foarte mare,
- au acces la doctorat nu numai absolvenții cu medii peste 8,50,
- contează numai diploma de doctor în științe,
- doar sub 5% continuă să facă cercetare științifică după doctorat,
- oamenii cred că titlul rezolvă totul, nu ce faci după,
- rata de finalizare este absurd de ridicată printre demnitari,
- cernerea valorilor este cu o sită extrem de largă și permisivă.
În contextul în care doctoratul este învățământ de masă, a cere ca tezele de doctorat să fie originale, să conțină soluții dintr-un proces de cercetare științifică, este un non sens, căci nu există timpul material pentru a derula un ciclu de cercetare științifică și nici resursele intelectuale dacă împricinatul este un tip de media 7 și un pic în studenție și ca elev, căci el nu are:
- răbdare pentru a se documenta,
- calitățile de a aprofunda,
- viziunea spre nou,
- exigența lucrului bine făcut,
- dorința reală de a progresa,
- înțelegerea complexității problemelor.
În condițiile în care s-a impus ca doctoratul să dureze cam 3 ani, chiar de cei care au finalizat stagii doctorale adevărate în 6-7 ani, este clar că acest stadiu de pregătire a căpătat proporții caricaturale, aproape indecente, spre învățământul de masă.
(04 noiembrie 2022)
(04 noiembrie 2022)
No comments:
Post a Comment