Pe vremea mea, elevii nu prea știau ce este aceea contestarea profesorului. Acum, profesorul, învățătorul, educatorul, pe baza a ceea ce aude elevul în acasă, a stabilit performanța să fie:
- filmat,
- evaluat,
- discutat,
- judecat,
- descalificat,
- umilit,
de elevi, din motive foarte diferite, unele dintre motive neavând nicio legătură cu ceea ce este de fapt procesul de instruire de la clasă. Ca să se apere, profesorul ia o serie de măsuri, dintre cele mai facile și mai eficiente, dintre care enumăr:
- dă note foarte mari la toți elevii;
- acceptă ofertele elevilor și părinților;
- tratează totul ca pe o glumă la clasă;
- crează iluzii care se răzbună peste ani;
- introduce metode de evaluare fără cusur.
Numai așa se explică faptul că ajunf elevi în clasa a XII-a care nu au noțiunea de a învăța, care nu știu să scrie, care nu știu să socotească și care deși au medii de 3 pe primele două trimestre la Limba Română, în trimestrul ulțim obțin media de peste 9 ca să intre în BAC. Culmea este că profesorul de la clasă chiar crede tâmpeniile cu care argumentează aberația, ceea ce induce ideia că ori este slab, ori este corupt, ori este idiot.
Cel mai bun sistem de a ierarhiza este acela de a testa cu grile pe elevi. În opinia mea, orice elev de clasa a XII-a trebuie să participe la mai multe niveluri de teste grilă, exact așa cum participă halterofilii, care nu intră decât atunci când vor ei în competiție, sărind etapele când halterele sunt foarte ușoare în comparație cu potențialul lor.
La un prim nivel, testul grilă, cu câteva sute de chestiuni trebuie să verifice dacă elevul are noțiuni de bază, știe în ce țară trăiește, care sunt zilele săptămânii, știe tabla adunării, pe cea a înmulțirii și încă niște lucruri de clasa a I-a săzicem.
Ultimul nivel, ar trebui să umble la detalii din care să se vadă că el știe cam tot ce s-a învățat în liceu și nu trebuie să se facă de cacao în fața altor elevi ca și el. Adică, dacă e întrebat ce e o derivată să nu se facă de râs, dacă e întrebat ce e aceea Scrisoarea a III-a să nu se uite tâmp, dacă e pus să recite ceva din Miorița să fie în stare să facă acest lucru și ceva istorie să știe și mai ales să știe care sunt lunile anului și cum se cheamă planeta noastră.
Nivelurile intermediare ar trebui să fie graduale și cuprinzătoare, dar elevul nu trebuie să fie speriat ca după bombe că se supune testării, ci trebuie să conștientizeze că fără acele teste nimeni nu-l va lua în considerare vreodată nici la acordarea ajutorului social, barem.
Ceea ce se întâmplă acum are valoare scăzută, pentru că bietul elev nu învață pentru a ști, ci pentru a trece clasa, pentru a ua un examen sau mai rău, pentru a lua o diplomă, de care este sigur că nu-i va folosi la nimic. Am văzut un actoraș în vogă care nu știa cine a scris Hora Unirii și pe un altul care zicea Alexandri în loc de Alecsandri, vai de capul lui, săracul. O tipă a zis spărgătorul de buci în loc de spărgătorul de nuci, dorind să arate ce cultură are ea în zona baletului.
(08 mai 2017)
No comments:
Post a Comment