Un student trebuie să știe să se autoevalueze, pentru a avea o evoluție foarte bună în plan profesional. Cei care nu învață să se auoevalueze corect vor avea mari probleme în atingerea obiectivelor, pentru că a participa la obținerea de finanțări pe bază de proiecte presupune derularea de procese de evaluare. Înainte de a depune un proiect, autorul acestuia trebuie să facă mai întâi o autoevaluare, pentru a efectua eventuale corecții care să aducă creșterea ratei de succes în competiție. Mi s-a întâmplat de-a lungul carierei mele să întâlnesc studenți care știau să se evalueze cu eroare de + sau - 5 sutimi. Dar am întâlnit și studenți care spuneau că au făcut teze de 8 și luau de fapt 2 sau alții care spuneau că au făcut lucrări de 6 și luau 9. Am văzut manageri de proiecte care credeau că proiectele lor la evaluare vor obține 95 puncte și în realitate, obțineau sub 40 de puncte. Repet, este esențial ca studentul să învețe singur să se autoevalueze. Este un proces greoi, dar atunci când va fi stăpânit, ăi va aduce mari satisfacții respectivului, pentru că va defini obiective realizabile și nu va avea dezamăgiri fundamentale din partea celor care îl evaluează.
Cândva am făcut un studiu și am obținut trei subintervale, corespunzătoare pentru calificativele:
- foarte bine, dacă indicatorul calculat este mai mare sau egal ca 0,92 și mai mic decât 1;
- bine, dacă indicatorul este mai mare sau egal ca 0,78 și mai mic decât 0,92;
- necorespunzător, dacă indicatorul este mai mic decât 0,78 și mai mare sau egal decât zero.
Indicatorul I se calculează după formula:
I = 1 - |Np - Nr| / 5
unde:
Np - nota planificată pe care crede că o va obține studentul;
Nr - nota efectivă obținută de student de la profesor.
Dacă la un examen studentul crede că Np = 8 și profesorul îi dă nota Nr = 6 atunci
I = 1 - |8 - 6| / 5 = 1- 0,4 =0,6 ceea ce înseamnă că studentul a făcut o evaluare necorespunzătoare.
Dacă la un examen studentul crede că Np = 9 și profesorul îi dă nota Nr = 9 atunci
I = 1 - |9 - 9| / 5 = 1- 0 = 1 ceea ce înseamnă că studentul a făcut o evaluare foarte bună.
Dacă la un examen studentul crede că Np = 5 și profesorul îi dă nota Nr = 5,5 atunci
I = 1 - |5 - 5,5| / 5 = 1- 0,1 =0,9 ceea ce înseamnă că studentul a făcut o evaluare bună.
Studentul trebuie să analizeze unde greșește la evaluare pentru a face corecțiile necesare, altfel va persista în a face autoevaluări eronate, mai ales când nota este defalcată pe probleme ca puncte și după aceea se dă formula de conversie a punctelor în note, mai ales atunci când se anunță că nu se fac rotunjiri. La n=managementul de proiecte când se dau manualele se prezintă și modul în care echipele vor evalua proiectele și managerii de proiecte, cei care fac ofertele, dacă au educația autoevaluării vor ști care le sunt punctele slabe și cu siguranță că vor acționa corect. În acest fel, diferența dintre punctajul estimat și cel rezultat din evaluare, va fi decentă și indicatorul I va arăta că managerul este bun sau foarte bun sau din contră, este unul aerian.
Nu iau aici în calcul pe elevii care-și mint conștient părinții când ies de la examene pentru a nu le furniza anticipat surprize neplăcute, cum nici nu-i iau în calcul pe lăudăroșii care vor să-și impresioneze prietenii cât de măreți sunt ei.
Nu iau aici în calcul pe elevii care-și mint conștient părinții când ies de la examene pentru a nu le furniza anticipat surprize neplăcute, cum nici nu-i iau în calcul pe lăudăroșii care vor să-și impresioneze prietenii cât de măreți sunt ei.
(20 mai 2017)
No comments:
Post a Comment