Feicare dintre noi își definește mereu obiective. Orice frază care începe cu :
- îmi propun să...
- vreau să ...
- scopul meu este ...
- trebuie să fac ...
- planul meu este ...
- în viitorul apropiat voi ...
Obiectivele realiste se bazează pe considerații corect stabilite, pe resurse disponibile efectiv și pe o experiență care evidențiază atât ceea ce este posibil, dar mai ales limitele și riscurile. Un elev care are medii de 8,70 și de 8,60 dacă își propune să obțină note de 9 sau chiar de 10, nu exagerează. Un elev cu medii de 6 ani în șir, dacă își propune să obțină medii de 10 exagerează rău de tot. Un actor mediocru care la repetiție dă rasol, spunând că va rupe lanțuri la premieră, se îmbată cu apă rece.
Obiectivele fanteziste sunt defapt rezultat al unei imaginații mult prea bogate și arată ori lipsă de maturitate, ori dorința de a mulțumi pe cineva drag, pur și simplu. Am vazut un halterofil din Cluj care se și vedea campion olimpic deși zicea că zilnic ridica un total de zece tone de galtere, așa puțin câte puțin. La sală eu ridicat fără dificultate greiutăți ce totalizau 40 de tone. Mi-am zis că nici în visele lui cela mai colorate campion olimpic nu va fi. Așa s-a și întâmplat, el căzând în cur cu halteră cu tot pe podium. S-a făcut de râs, așa dintr-o dată. Unde muncă nu e, nimic nu e.
Dacă obiectivul nu este corect definit, trebuie ajustat.
Cineva stabilește obiectivul: memorarea Luceafărului de Eminescu în 7 zile.
În condițiile în care cineva vrea să învețe să recite Luceafărul de Mihail Eminescu, fără să fi învățat vreodată pe dinafară vreo poezie și își propune să facă acest lucru în trei zile, va fi obligat să facă o corecție. Luceafărul are 98 de strofe. O săptămână are 7 zile, deci 14 strofe pe zi trebuie memorate.
Cam după o zi cel mult două zile, când vede persoana ca memorează doar 8 strofe, în loc de 7 zile, va stabili un obiectiv corectat cu o perioadă de 14 zile. Obiectivul corectat: memorarea Luceafărului de Eminescu în 14 zile. Respectiva persoană vede cam în ziua a 11-a că a memorat 70 de strofe și merge din ce în ce mai greu, pentru că au apărut niște sarcini noi care îi ocupă din timp. Corectează din nou obiectivul și va rezulta memorarea Luceafărului de Eminescu în 30 zile. ceea ce se și întâmplă.
În viață nu supără pe nimeni că obiectivele sunt corectate în mod repetat.
Un foarte bun manager definește obiective și le execută, fără corecții, fără să le schimbe.
Un bun manager definește obiective și le execută, cu corecții, fără să le schimbe.
Un manager oarecare definește obiective și le execută, cu corecții majore și cu schimbări pe ici pe colo, fără a afecta ansamblul proiectului.
Un manager slab definește obiective și le execută, cu corecții majore și repetate la intervale scurte cu schimbări dese, care afectează ansamblul proiectului.
Un manager prost definește obiective pe care le schimbă și care are afectează ansamblul proiectului.
Am întâlnit nenumărați manageri idioți, care preluau proiecte propuse de alții, dar generau așa
Trebuie făcută diferența între managerii de succes și palavragii de serviciu, buni să dea sfaturi, dar care n-au ridicat un pai la viața lor.conflicte în echipă âncât rămânea singur și proiectul eșua lamentabil cu manager cu tot. Culmea este ca astfel de manageri apar destul de des să dea sfaturi cum trebuie făcut un proiect de succes. Norocul meu este că înainte de toate îi întreb câte proiecte de suuces au la activ și dacă ridică din umeri îi abandonez. Nu are aîmi da mie sfaturi toți ratații, proștii și găunoșii!
(9 martie 2016)
No comments:
Post a Comment