Toata lumea vrea lucruri foarte precise. Sunt domeniin unde
precizia este extrem de importantă. Dacă la o rețetă trebuie 0,003g din
substanța X evident numai 0,003g trebuie să conțină o capsulă.
Chesția
cu grilele de evaluare de la examene ridică o mare problemă. Acestea
prezintă avantaje dar și dezavantaje.
Printre avantaje se enumară:
- masoară exact ceea ce este dat ca
întrebări și răspunsuri;
- asigură obectivitate întrucât corectarea
se face după șablon sau automat;
- permit diversitate doar prin schimbarea
pozițiilor la întrebări.
Printre dezavantaje se enumara:
- incurajeaza invatamantul mecanic pe
dinafara;
- nerespectarea regulilor de construire
atrage dupa sine ob'inerea de note de promovare fara acoperireîncunostinte
reale;
- chestiunile nu sunt interdependente și scad
capacitatea de a se face legaturi între concepte;
- elementele de creativitate și de
individualizare sunt reduse la zero;
- apar elemente mecanice de a învața
strict orientate pentru a face față la grile, deși în viață de zi cu zi
secialistul nu este confruntat cu alegeri dintre K variante a celei corecte.
Există mai multe tipuri de teste grilă și
anume:
- cu un singur răspuns corect din K
variante propuse;
- cu mai multe variante corecte de răspuns
din K variante propuse;
- cu chestiuni în care unele nu au nicio
variantă de răspuns corecta;
- combinatii între cele trei tipuri.
K este un număr întreg mai mare ca2 dar
mai mic decât 7 să zicem.
Există o știință a întocmirii întrebărilor
și a dispunerii răspunsurilor astfel încât:
- dacă
un copetitor selectează o aeeasi
litera de răspun ssă nu obtina punctaj de promovare;
- dacă
de completeza dup o alegere cu numere generare urmand distribuția uniformă să nu se obtină punctaj de promovare;
- numai cei care cunosc bine material să aleagă răspunsul corect iar răspunsurile
selectate la brodeala să fie incorecte în
totalitate;
- acordarea de punctaje să fie înconcordanță cu dificultatea alegerii răspunsului;
- alegerea răspunsului să fie rezulatul unui calcul sau unei dezvoltari
teoretice transformate într-un indicator cantitativ.
Am vazut nenumarate stuatii de intrebari
greșite sau răspunsuri greșite și decizia
a fost să se dea la toata lumea
punctajul asociat întrebarii greșite.
Goama după exactitate este paguboasă
pentru că:
- limitează creativitatea;
- reduce capacitatea de exprimare liberă;
- elimină dezvoltari și comparații
complexe;
- îl pune pe concurentsă se exprime cu un vocabular format din cuvnte
de lungime 1, adica literele care preced variantele de răspun s;
- îl încorsetează în scheme extrem de
rigide, fără posibilitatea de a dezvolta conexiuni.
Grilele nu trebuie excluse. Ele sunt bune
la admiterea pentru a intra în traseu. Proba practică evidențiază capacitatea
candidatului de a conduce aplicând teoria în complexitatea ei.
Dacă trebuie selectat un individ, mai întâi
trebuie să i se dea un test grila cu câteva
sute de intrebari din care să se vadă că
el știe:
- operațiile elementare
- regulile de gramatică
- bazele literaturii române
- noțiuni fundamentale de istorie a României
- cunoștințe de cultură generală.
După ce se acumulează un anumit punctaj
peste o limită dată, se va merge la alte grile de specialitate cu un singur răspuns
corect.
La nivelul al treilea se va merge la grile
cu mai multe răspunsuri corecte.
Nivelul al patrulea corespunde abordarii
unei problematici sub forma unei compuneri complexe din care să se vadă că respectivul știe domeniu și leagă
cunoștințele.
proba orală este pe bază de bilet cu
subiecte.
Va exista ultima probă aceea a elaborării
unei prezentări în fața unui auditoriu tematica fiind dată cu 48 de ore înainte
de a fi făcuta prezenatrea care va avea o durată specificată, 30 sau 50 de
minute, nici mai mult și nici mai puțin.
Măsurarea se va face prin calificativ sau
prin note. Trebuie clarificat dacă se accept
inregistrarea video a prezentarii.
Este importanta poziția comisiei și dacă se acceptă sau nu contestatii. Trebuie să se ajungă la un moment dat să se puna stop procesului iterative și să se spuna unde nu se mai depune contestatie și
rezultatul ramane batut în cuie.
In opinia mea goana dupa exactitate este
legata strict de ierarhizarile cu miza nepermis de mare, miză crescuta
artificial. Mai apar și elementele de neincredere care sunt cultivate la toate
nivelurile unde mai ales slaba calificare și discreditarea jucand un rol
nefast.
Este absolut straniu cum se transforma un
banal indicator într-un fetis. Ma refer la media artmetica. Toti statisticienii
vorbesc edspre REPREZENTATIVITATEA acestui indicator. Adica media aritmetica
reflecta ceva dacă și numai dacă se
aplică unei colectivitati omogene. O colectivitate este omogena dacă elementele ei nu diferă semnificativ unele
de altele.
O colectivitate omogenăsunt creioanele
colorate cu care au lucrat elevii la prima ora de desen pentru ca sunt cam la
acelas nivel de întrebuintare, adica noi.
O colectivitate omogena este formata din
masinile Dacia 1300 produse între 1980 și 1989.
O altă colectivitate omogenă este formata
din mașinile ASTON MARTIN Rapide S Coupé Touchtronic aflate în circulatie.
O altă colectivitate este formata din ouale de rață
stranse de o gospodină azi dimineață din cotețele unde ține rațele.
Și tot așa.
Despre mediile aritmetice cu care termină
elevii sau studenții facultățile nu se vorbeste cu decenta decat numai dacă:
- disciplinele au fost aceleași
- clasele au avut cam același număr de
elevi
- nivelul meditațiilor este comparabil
- profesorii au acelasi nivel de pregătire
și exigență
- elevii au timp de invățat comparabil.
Ipotezele sunt foarte departe de a fi
verificate pentru că:
- sunt clase unde nu se țin orele;
- profesorii au diferite niveluri de
experiență;
- elevii din mediul rural au alt timp de
studiu decât cei din mediul urban;
- există copii care sunt meditați dar
exista copii care nu sunt meditați deloc.
Media aritmetică cu care am terminat eu
facultatea acum mulți ani nu este comparabila sub nicio forma cu media artmetică
cu care termina un student anul acesta aceeași afcultate pentru că:
- eu am terminat 5 ani el termină licența
cu 3 ani
- pe vremea mea erau în planul de învăîământ
anumite discipline acum sunt altele
- fondul de timp de predare era diferit de
ceea ce este acum 6 zile X 6 ore acum 5 zile X 6 ore.
- examenele acum sunt scrise grila, atunci
erau 5 examene scris și oral și 5 examene oral.
Eram două grupe cu asistenti diferiti care
influențau notele de la examen. Unii aveau caiet cu note de seminar și profesorul
ținea seama, alții nu aveau și ce se facea la examen era bun facut. Acum există
procent declarat în prgrama analitică legat de importanța seminarului
Pe vremuri nu era conceptul de credite
transferabile, acum este.
Eu cred ca media aritmetica de la facultate
are caracter strict orientativ, nu de ierarhizare. Ea ar trebui să intre în caculele unor probe dar nu mai mult
de 25% (exemplu).
Exactitatea este bună acolo unde sunt
chestiuni cantitative comparabile precum: dmensiuni suruburi, cantitati
de substante în rețete, distanțe, lățimi, lungimi de drumuri, dimensiuni camera
înapartament, măsurători la analize
medicale și tot asa.
Sunt lucruri unde măsurătorile nu sunt abordate
realist precum:
- tablourile nu sunt valoroase prin
dimensiune și câtă vopsea a fost folosită
- sculpturile nu sunt valoroase funcție de
material și greutatea în kg;
- o bucată muzicală nu e valoroasă prin
durată sau prin intensitate.
Evaluarile cantitative duc la rateuri
dintre cele mai jenante. Se așteaptă lumea ca admisii cu examene grilă sophisticată să fie speciali. În realitate indicele de
promovabilitate destul de scăzut arată ca și metodele acestea asa-zise exacte păcătuiesc
prin modul în care gestionează cunoștințele elevului. Este adevarat ca a citi
un referat necesită cu mult mai mult timp decât a corecta un test grilă în mod mecanic.
De nenumărate ori în activitatea mea de profesor am auzit pe studenți vorbind de modul de notare nu ca o reflectare a elementelor calitative, ci ca un mod de a pune în balanță abordări cantitative cu alte elemente de natură tot cantitativă. Este un mod de a vedea lucrurile care va pune în dificultate pe viitorii specialiști care de fiecare dată sunt confruntați cu noi și noi probleme. Niciodată, nimeni nu va oferi unui programator un salariu foarte mare pentru a scrie programe care există deja. tot timpul informaticianul trebuie să aibă în atenție să dezvolte numai soluții noi. Orientarea spre inovativitate presupune antrenament încă de pe băncile studenției. Grilele nu sunt soluția. Explozia testelor grilă duce la extrem metodele cantitative transformandu-le doar în contorizări și nimic altceva.
No comments:
Post a Comment