Wednesday, March 2, 2016

Cerul în arta fotografică

Nenumăratele albume cu fotografii tipărite de marile edituri specializate prezintă latura artistică a acestei arte, prin contururi, lumini, străluciri și prin încadrări. Fotografia alb-negru realizată cu aparatele de demult în care parametri erau fixați manual, în care toate reglajele se făceau manual a însemnat prima manifestare artistică recunoscută ca atare.
Acum au apărut aparatele foto digitale, supercomputerizate și toate restricțiile legate de stocarea dar și de prezentare a pozelor au dispărut. Pe orice telefon mobil se stochează fără nicio dificultate 100 de poze. Acum există carduri care stochează în aparate foto de mare rezoluție cel puțin 1000 de poze.
Ceea ce trebuie să existe care să transforme o fotografie în operă de artă este talentul fotografului.
Sunt convins că folosind o tehnică sofisticată nu dispare actul de creație, așa cum nu a dispărut și nici nu va dispare în cinematografie, deși acolo există linii de producție și cinematografia este recunoscută de mulți ani ca fiind o adevărată industrie.
Zilele acestea mi-au atras atenția cinci fotografii color în care artistul a intervenit și a modificat anumite elemente de colorit, făcând din aceste poze expresia unei stări sufletești în care tristețea este dominantă.
Artistul a reușit să construiască și mai ales să transmită această încărcătură a tristeții prin modul în care a adus transformări cerului. Mi-am adus aminte de cerul cu nori al Irlandei, unde se glumea spunându-se că acolo vara este într-o joi între orele 10,00 și 12,00.
In acele fotografii sunt cladiri monumentale dintr-un oras vechi transilvan și contururile clare cu fine nuanțe de alb ce le separă de cerul întunecat parcă delimitează două lumi. Este vorba de o lume a materialului, rămasă în aceleași coordonate pentru totdeauna și lumea celor în mișcare simbolizată de norii care sunt atât de schimbători în haosul lor.
Între tristețe și singurătate, în acele fotografii, ele însele opere de artă, este dominantă tristețea artistului, ca sentiment măreț, într-o lume împietrită în care verticalele zidurilor, oblicele acoperișurilor și paralelele firelor separă prin geometriile lor exacte o lume de alta.
Este impresionant acest set de fotografii, care definesc o stare dar și un artist autentic.
(3 martie 2016)

No comments:

Post a Comment