Sunday, February 11, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Ileana SĂRĂROIU

Am avut cândva ocazia să merg la Cimitirul Sfânta Vineri din București și plimbându-mă pe alei, am văzut o cruce de marmură albă cu numele  de Ileana SĂRĂROIU și sub numele ei scria cuvântul Artistă. Într-adevăr, Ileana SĂRĂROIU a fost artistă autentică. Ea are cântece care poartă marca Ileana SĂRĂROIU și pe care oricine le-ar interpreta, va fi comparat cu etalonul Ileana SĂRĂROIU și vor trece multe zeci de ani până când se va spune că a fost adăugat un ceva special cântecelor ei, pentru a fi depășit acest prag aproape imposibil de trecut de soliști, oricât de buni ar fi ei. Am extras din repertoriul lui Ileana SĂRĂROIU câteva cântece.
Cântă cucul jos în luncă
Cine-a pus cârciuma-n drum
Cine trece peste râu
Dar-ar naiba-n tine dragoste
De ce oare, eu te-am cunoscut?
De unde vii, măi Marine?
Doi voinici din Valea Mare
Inimă, de dor nu știi
Mă gândesc, neică, de mult
Nu știu, neică, ce-am făcut
Omul de ce-mbătrânește
S-a dus vremea de demult
Te-ai jurat neicuță-n drum
Ți-o părea, puiule, bine
Unde e Târgoviștea?
Zori de ziuă se revarsă
Îmi aduc aminte că atunci când a fost înmormântată Ileana SĂRĂROIU s-a blocat Bucureștiul, căci ea era o cântăreață foarte îndrăgită de public. Eu am văzut-o la un spectacol la Sala Polivalentă și mi-a plăcut că a dat dovadă de profesionalism. Ea a cântat cântece din folclor autentic, fără miorlăelile specifice părăsirii in cuplurile în vogă ale timpului, în care apărea muierea părăsită și se tânguia, ca mai apoi să apară bărbatul îndurerat și înșelat în dragoste. Ileana SĂRĂROIU era cu adevărat artistă pe scenă.

(11 februarie 2024)





No comments:

Post a Comment