Thursday, February 15, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Eugenia FRUNZĂ

Pentru mine Eugenia FRUNZĂ înseamnă cântecul Când eram pe Ialomița, cântec pe care eu l-am ascultat în copilăria mea la aparatul de radio Serenada pe care-l aveam fixat pe peretele din camera noastră folosită ca bucătărie, dormitor, sufragerie și cameră de lucru a noastră a elevilor.
Când analizez un cântăreț, eu vreau să văd dacă are voce clară, dacă știe să respire, dacă duce notele cum trebuie, dacă ține ritmul și dacă vocea sa este diferită de a altora, deci dacă nu imită. Eugenia FRUNZĂ avea repertoriu, iar textele ei sunt curate, fără lălăieli inutile, fără hei, fără lume, zii sau alte ziceri bizare. Se vede că sunt cântece culese, nu sunt făcute, așa cum se laudă mulți tineri care se cred creatori de folclor, deși carențele lor culturale se simt de la o distanță foarte mare, după rime, metafore și ritm. Cântecele Eugeniei FRUNZĂ sunt vii, alerte și după peste 70 de ani sunt la fel de frumoase.
Aștept să se avanseze procesul de digitalizare pentru a găsi în online mult mai multe cântece interpretate de Eugenia FRUNZĂ, căci ea a înregistrat și cântece precum Car frumos cu patru boi, Era iarnă și ningea, Izvoraș cu apă lină, Cine mă puse pe mine, Neică dacă ești viteaz, dar și altele.



(16 februarie 2024)

No comments:

Post a Comment