Ca orice produs, meseria are un ciclu al ei. Este un moment de start, un moment de înflorie, dar inevitabil apare și declinul.
Momentul de start este marcat de:
- apariția unor noi tehnologii;
- se relizează un produs nou, care soluționează o problemă importantă;
- există echipamente care sunt create pentru a realiza produsul;
- nenumărați clienți achiziționează produsul să-și rezolve problemele;
- din gură-n gură dar și cu ajutorul reclamelor se răspândesc în piață informații despre produs.
Momentul de înflorire este marcat de:
- producția în cantități foarte mari;
- creșterea calității produsului;
- nivelul de satisfacție al clienților este foarte ridicat;
- produsul își atinge limitele de dezvoltare și nu mai are cum să crească;
- este epuizat grupul țintă în ideia că nu mai există persoane care să dorească produsul;
- apar alte produse care fac noi chestii pe lângă ceea ce face produsul vechi;
- noile produse aparțin altor generații superioare ca performante dar și ca eficiență.
Declinul se vede clar prin faptul că:
- scăderea clienților care cumpără produsul;
- interesul scade din cauză că apar produse noi care fac si altceva;
- produsele noi sunt mai fiabile, mai ieftine;
- au apărut nenumărați producători care fie falsiciă fie compromit produsul original;
- noile generații fac ca produsul vechi să nu mai fie căutat;
- se schimbă gusturile oamenilor;
- clienții vor altceva.
Să luăm un Walkman de la Sony care prin 1995 arăta într-un anume fel, iar azi se vorbește de cu totul altceva și ca dimensiune și ca interfață dar mai ales din punctul de vedere al capacității de memorare.
Comparând Walkman-ul de dinainte de 1995 cu ce device-uri sunt acum, clar că respectivul aparat a intrat rapid în declin doar pentru faptul ca era:
- greoi;
- prea mare;
- cu capacitate mică;
- cu interfață prin butoane.
Și în meseriii este tot așa. Meseria de gropar este veșnică pentru că oamenii mor și toti sunt îngropați. Groapa se face cu escavator dar în cimitirele pline de morminte vechi tot la lopată se dă. De la o generație la alta apar modificări. Acum că este vorba de cavouri sofisticate s-au produs modificări, dar peste80% din morți tot în gropi cu pământ reavăn sunt băgați.
Există meserii care nu presupun:
- investitii în construcții;
- achiziționarea de echipamente sofisticate;
- instruire specială;
- ciclul de fabricație lung și complex;
- interacțiune cu alți producători.
La acele meserii se lucrează solitar și toată lumea se bulucește. Așa se explică apariția a nenumărate firme de tranzacții imobiliare, de efectuare de comerț online ca intermediari între clienți și direct producători. Și în zona dezvoltării de software simplu de contabiliatte de aplicații web mau rudimentare sau de customizare de software open source tot cam așa stau lucrurile.
Bătrânul Marx zicea că un fenomen dispare datorită propriei lui dezvoltări. Avea dreptate dragul de el, căci apariția a numeroși meseriași duce la împărțirea ofertei și orice afacere se prăbușește daco nu mai sunt lucrări și nici clienți.
Era la televiziune o tritețe maximă a unui om vârstic, pălărier care deplângea faptul că meseria lui moare. Avea dreptate că acum industria oferă orice, iar robotizarea vine chiar cu produse unicat realizate pe linii unde se lucrează producție de masă. personalizarea este o trăsătură obișnuită a roboților și este ceva natural, banal și de mare randament.
Am studiat această latură și orice meseriaș trebuie să găsească momentul optim când să se reorienteze spre altceva. El nu trebuie să aștepte să apară falimentul, ci să prevină, schimbând meseria. E dureros, dar este singurul mod de a supraviețui când omul lucrează pe cont propriu. Într-o organizație, recalificarea o gândesc alții.
No comments:
Post a Comment