Friday, August 4, 2023

Digitalizarea și standardizarea

Digitalizarea nu se face de dragul digitalizării, ci se face pentru cetățean, nu pentru funcționarii de la stat sau pentru managerii din privat, ci așa cum am spus, pentru cetățean, adică pentru mine, pentru tine, pentru el, pentru ea, pentru noi toți, într-un cuvânt. De aceea, este important ca decidenții în ale digitalizării să se gândească în principal la cetățean, ca digitalizarea să facă viața ușoară cetățeanului, nu s-o complice, așa cum se întâmplă acum.
Primul pas în atingerea acestui obiectiv este standardizarea, adică să se găsească soluții favorabile cetățeanului și toată lumea să le aplice. Să fiu mai explicit. Vedem că supermarketurile au pus aparate de preluat sarcina casierilor și cetățeanul  face singur ceea ce casierul trebuia să facă. Lăcomia supermarketurilor s-a văzut din faptul că nu au făcut diferența între cei care merg la casier și plătesc prețul de la etichetă al produsului și cei care făcdeau singuri la aparat gestionarea cumpărăturilor, care trebuiau să aibă un 3 lei reducere și sunt sigur că lumea ar fi mers la acele aparate. În plus, dacă standardizarea ar fi funcționat, toate aparatele de la toate super-marketurile ar fi trebuit să aibă aceeași interfață, care interfață ar fi trebuit să fie cea mai prietenoasă.
Standardizarea ar trebui să meargă mai departe, adică fiecare portal din aceeași clasă să aibă aceeași structură, doar conținutul digital specific să fie cel care diferă. Să fiu mai explicit, toate liceele ar trebui să aibe aceeași structură de portal și accesul al același tip de informații să se facă în același mod. Toate campusurile universitare ar trebui să aibe aceeași structură, iar căutarea unei informații să se facă la toate în același fel, de regulă, cât mai simplu.
Standardizarea trebuie să opereze și la portalurile ministerelor.Trebuie să se definească reguli clare privind actualizarea în mediul online, pentru a nu ne găsi în situații catastrofale, așa cum se întâmplă acum, când schimbarea s-a făcut azi și nici peste o săptămână nu este reflectată în conținutul digital al portalului.
Standardizarea trebuie să se facă și la definirea de conturi și la simbolurile utilizate și la cuvintele cheie și la modul de deconectare, ca omul care vrea să lucreze în mediul online, dacă a învățat o regulă s-o folosească pe aceea mereu și să nu umble ca musca fără cap de la o aplicație la alta. Să nu uite nimeni că băncile virtuale, care lucrează cu bani, au deja soluția securizată, deci care se preia fără probleme, fără artificii stupide de pe maulul Dâmbpviței, impuse de unii care habar nu au despre securitatea informatică.

(05 august 2023)

No comments:

Post a Comment