Tuesday, April 25, 2023

Afacerea e afacere și punct!

Nimeni nu face o afacere fără a se gândi la un profit corespunzător. Nimeni nu se apucă să muncească, să investească și să riște de dragul de a se aventura în necunoscut. Toată lumea care vrea să dezvolte o afacere, gândește, face calcule, ia decizii, investește, muncește și face profit, dar nu orice profit, ci un profit cât mai mare.
Ar fi o eroare impardonabilă pentru un client să creadă că vânzătorul din fața lui nu și-a făcut calcule și că tot ceea ce vânzătorul întreprinde nu este analizat astfel încât profitul să scadă cu un bănuț. Niciodată comerciantul nu face lucruri care să-i scadă profitul, căci fără profit el nu va exista.
Numai noi, clienții, luați de val, avem impresia că ni se crează oportunități care ne avantajează pe noi. Este fals. Comerciantul se gândește numai la el, la profitul lui și tot ceea ce întreprinde este doar pentru a face profit sau pentru a-și salva profitul sau barem o parte din profit.
Să dau un exemplu. La un supermarket a apărut un produs de foarte bună calitate cu un preț care reprezenta 30% din prețul inițial. Misterul se dezlega repede, căci produsul avea termen de expirare a doua zi în raport cu data curentă. Mi-am făcut calculele și mi-a convenit să cumpăr o cantitate importantă, căci tocmai aveam musafiri și produsul respectiv îmi picase mănușă. Am observat că stocul s-a epuizat în câteva zeci de minute. Produsul avea un preț inițial mare și reducerea la 30% sunt sigur, în afigura un profit. Nu era mare acel profit, dar dacă ar fi menținut prețul, cu siguranță el ar fi pierdut, căci marfa trebuia aruncată la tomberon.
Și în cazul în care apare informația că al doilea produs se vinde cu 50% din preț, este făcută tot pentru a-i distrage atenția cumpărătorului și a-l stimula să cumpere nu un produs, ci două produse, care de fapt sunt reduse cu 25%. Numai că reducerea cu 25% ar fi în dezavantajul vânzătorului în cazul clienților care cumpără doar un singur produs.
Rezultă cu claritate că afacerea este afacere și afaceristul are toate calculele făcute încât să obțină tot timpul profit. Și un ceai oferit sau o cafea oferită de un patron clientului său, are în spate un calcul și atât timp cât patronul obține profit, atât cafeaua cât și ceaiul sunt oferite cu generozitate. În clipa în care profitul scade sau dispare, atât cafeaua, cât și ceaiul, dispar. Prețul lor este inclus în prețul produsului sau serviciului oferit. Numai un patron lacom, fără simțul comerțului, fără dorința de a-l stimula pe client, se încăpățânează să nu facă gesturi de curtoazie și prin comparație cu alții ca el, are numai de pierdut, că nu prețul contează, ci și ambalajul în care este prezentat produsul, dar și contextul.
Am văzut la un hotel că oaspeții erau întâmpinați cu o cupă de șampanie sau cu o bere sau cu un pahar cu vin. Evident că toate costurile erau incluse în prețul camerei, dar gestul conta. Afacerea este afacere și noi trebuie să ne punem în pielea omului de afaceri, care investește și riscă și nici noi nu am accepta să mergem pe pierderi în afacerea noastră. Noi trebuie să apreciem inițiativa, calitatea și mai ales, micile gesturi care arată că ni se acordă atenție, că suntem respectați și lumea vrea să ne ocrotească.


(25 aprilie 2023)

No comments:

Post a Comment