Saturday, April 29, 2023

Uniformele de elev de pe vremea mea

Pe toată durata celor 11 ani cât timp am fost elev, am purtat uniformă de elev.
În clasele I - IV am avut uniformă compusă din pantaloni, șorț bleumarin cu guler alb și fundă roșie.
În clasele V- VII am avut uniforma de pionier formată din pantaloni bleumarin, cămașă albă. La gât purtam cravata roșie de pionier și pe cap aveam bască.
În clasele VIII - XI am avut uniforma formată din pantaloni și sacou bleumarin din stofă. Cămașa era albă sau bleu și aveam cravată bleumarin așa cum poartă și acum bărbații în momente festive. Pe cap purtam o șapcă cu un bor lucios făcut dintr-un carton. La umărul stâng al sacoului aveam matricola ce conținea numele liceului și un număr de identificare. Elevii care erau UTC-iști nu aveau însemne distincte așa cum era pe vremea când eram pionier.
Abia când am devenit student am avut posibilitatea de a purta pantaloni în culorile dorite, cămăși sau bluze sau pulovere, căci căpătasem dreptul de a mă îmbrăca exact așa nu cum îmi doream, ci exact așa cum îmi permiteam din punct de vedere financiar.
La uniforma de elev era și tunsoarea de elev. Freza unui elev era un păr tuns foarte scurt și în școala generală, dar și în liceu. Nu se admiteau nici părul lung și nici forme ale unor frizuri altele decât cele extrem de simple și de igienice. Nu se admiteau perciuni, mustață și nici barbă la elevii de liceu.
Despre uniformele elevelor nu scriu și nu scriu nici despre coafurile elevelor, căci nu aș fi în măsură, din moment ce cred că și ele ca și noi băieții, aveam suferințele noastre datorită restricțiilor impuse.
Pe vremea aceea nu existau deodorante și nici apa de toaletă nu se folosea. Știu că apa și săpunul, dar și pasta de dinți și periuța erau esențiale, căci lipsa de curățenie nu se masca cu nimic așa cum se face azi.


(29 aprilie 2023)

No comments:

Post a Comment