Sunday, April 30, 2023

Clasele V - VII de pe vremea mea

Pe vremea mea, trecerea de la orele de clasă cu un singur învățător la cele cu profesori a fost un salt de-a dreptul spectaculos. Norocul meu a fost că am avut profesori care știau carte și despre care și acum, la peste 60 de ani de la terminarea claselor V- VII sunt în stare să spun lucruri foarte bune cu exactitate, argumentând fiecare calificativ cu detalii semnificative, care mi s-au întipărit în memorie, căci erau lucruri de neuitat.
În primul rând, profesorii își făceau datoria, iar materia din manual era parcursă integral.
În al doilea rând, profesorii erau corecți în a acorda note și eu nu am sesizat note acordate pe nedrept.
În al treilea rând,  înțelegeam lecțiile din clasă și doar dacă trebuia să memorez o poezie insistam acasă.
În al patrulea rând, profesorii ne vorbeau frumos, pentru că ei erau distinși, nu gloabe.
În al cincilea rând, tot învățământul se baza pe gândire, nu pe memorare.
În al șaselea rând, nu am avut teme de vacanță. Dacă citeam cărți  așa doream și era pentru mine.
În al șaptelea rând, temele de acasă includeau câteva exerciții, nu cu zecile, urmărind calitate.
În al optulea rând, disciplina la clasă era dată de modul în care decurgeau lecțiile și de profesor.
În al nouălea rând, profesorul știa atât de multă carte încât ne capta atenția și îl admiram.
În al zecelea rând, profesorul știa să aleagă grâul de neghină și judecățile lui de valoare erau perfecte.
În al unsprezecelea rând, profesorii mei au fost cu toții modele pentru mine căci erau speciali.
Acum că există Internet, că există televizor, că există laptop, că există telefon mobil, profesorul trebuie să fie atât de bun încât să aibă capacitatea de a-i atrage atenția elevului prin ceea ce spune, încât acesta să-l admire pe profesor cât de bun este, cât de deștept este și profesorul să devină pentru acest elev, un adevărat model. Cine nu reușește o astfel de abordare, va fi umilit, înjurat, bruscat, căci elevul consideră că resursa lui cea mai importantă, timpul, este folosită abuziv de profesorul care nu se ridică la înălțimea cerințelor lui. Pe vremea mea, profesorul era exact ceea ce eu aveam nevoie, el răspundea întrebărilor mele de atunci și de aceea îl priveam cu admirație, căci mă făcea să mă înțeleg și să mă autodepășesc.


(30 aprilie 2023)

No comments:

Post a Comment