Monday, April 24, 2023

Mioara VELICU e o mare interpretă de folclor

Îmi amintesc cum am remarcat-o pe solista de muzică populară românească Mioara VELICU. Era în vremurile cu televiziune alb-negru și cu emisiuni de două ore. Am auzit o voce puternică interpretând un cântec moldovenesc. Am aflat că să numea Hora mea-i moldovenească și mi-a plăcut enorm, interpreta fiind extraordinară, căci bătea și ritmul de joc și mai și cânta. Mi-a plăcut că avea niște treceri de ritm superbe și amintea de o bătrânică numită Catrina. Acum analizând versurile vedem că sunt îngrijite, neforțate și curg lin, natural, menținând firul melodic.
Mioara VELICU are un repertoriu foarte bogat, care-i pune în evidență calitățile vocale excepționale. Mioara VELICU are o dicție perfectă și respectă graiul moldovenesc, ceea ce dă autenticitate demersului ei artistic.
Mioara VELICU a cântat cântece precum: Moldova-i sufletul și mintea, Mă mândresc că-s moldoveancă, Nu mă las și nu mă las, Trompeta, Am plecat și eu prin lume, Inimioară cu dor mult, Crenguță de lemn uscat, De trei zile mă gătesc, Zi-i, Gheorghiță, zi-i cu foc, Și-am să beau, să beau, să beau, Cine iubește și lasă, De-aș avea bărbat cuminte, Amărât e omul, Doamne, Of, tinerețea mea, Beau și azi și beau și mâine, Cât necaz am strâns pe lume, Of, ce grea e dragostea, Nu-ți pese lumea ce-ți spune, La geamuri ape repezi curg, Iubește, bade, iubește, Când aud că-i horă-n sat, Tare mi-e drag a juca, Merg prin codru și doinesc, Hai la joc, bădiță Stane, Cântecul șoferului, Aoleu, m-aș mărita, Mă duc, mândro la armată, Hai mojnege și-om juca, Douăzeci de primăveri, dar și multe altele.
Mioara VELICU a cântat împreună cu alți interpreți dintre care amintesc aici pe RAOUL, FUEGO, Benone SINULESCU, dar și mulți alții.
Mioara VELICU este un om direct. ea nu-și ascunde vârsta, glumește și în acest fel trece cu mare ușurință și bucurie peste unele aspecte cu care multe interprete trecute de 40 de ani se confruntă. Ea are o voce puternică. Chiar dacă interpretează și cântece făcute la garsonieră și la kil, Mioara VELICU are grijă ca versul să fie curat, ca ritmul să nu fie banal și cântecul să aibă acel mesaj care te face să treci peste faptul că versul nu este cules de la mama lui din vatra satului și muzica este făcută, nu creată


(24 aprilie 2023)

No comments:

Post a Comment