Friday, April 21, 2023

Media, dă valoarea noastră?

Unii cred că media este totul. Media este totul, dacă sunt îndeplinite niște condiții și anume:
- colectivitatea este omogenă,
- sistemul de notare este unic,
- cei ce acordă note sunt corecți,
- rezultatele sunt comparabile.
Dacă la aritmetică se spune că nu se adună mere cu pere, tot așa, trebuie să spunem că nu se compară mere cu pere, adică nu se compară medii obținute în moduri diferite.
Voi da un exemplu simplu.
Există o clasă de elevi cu vârstă de 16 ani. Ei au fost colegi din clasa a I-a până în clasa a VIII-a și au avut note acordate de aceiași profesori la toate disciplinele și tezele le-au fost corectate de aceiași profesori. În clasă nu sunt copiii niciunui profesor din școală și nici copii ai unor mărimi din oraș sau județ nu sunt, care să perturbe nejustificat acordarea de note. Toți profesorii sunt caractere puternice care nu se lasă influențate în acordarea de note de factori externi elementelor specifice proceselor de instruire.
În acest context, notele obținute de elevi reflectă exclusiv, nivelul de pregătire al elevilor, iar mediile aritmetice obținute de elevi la sfârșitul fiecărui trimestru, reflectă la rândul lor nivelul de cunoștințe acumulate de aceștia la disciplinele din programa de învățământ. La fel și media anuală a fiecărui elev de clasa a VIII-a este reflectarea efortului depus de elev în anul școlar.
La finele anului rezultă o ierarhizare a elevilor din clasă după medie. În acest caz, media este reprezentativă, căci se referă la o colectivitate omogenă, tot omogenă este și colectivitatea profesorilor care a acordat notele și omogenă este și mulțimea manualelor care a stat la baza învățării.
Dacă ne gândim să ierarhizăm elevii claselor a VIII-a din școală, deja scade nivelul de reprezentativitate a mediei, căci deși elevii formează o colectivitate omogenă, deși manualele sunt omogene, scade nivelul de omogenitate al profesorilor, dacă pentru o disciplină acordă note mai mulți profesori, căci fiecare profesor are particularitățile lui de evaluare. Reprezentativitatea scade și mai mult dacă ne apucăm să comparăm mediile obținute de elevi în diferite orașe sau mediile elevilor dintr-un oraș cu mediile elevilor de la o școală dintr-o comună.
Media dă valoarea noastră doar în anumite condiții și aici mă leg tot de reprezentativitate. Dacă media nu este reprezentativă, evident, ea nu dă nicio informație despre valoarea noastră. Dacă un elev este meditat de profesorul lui de la clasă și la teză el primește subiectul care i-a fost anunțat cu câteva zile înainte, media lui nu este reprezentativă, iar compararea mediei lui cu mediile celorlalți colegi nu are nicio valoare, iar valoarea unui astfel de elev, nu există, căci este perturbată de contextul nefiresc de derulare a procesului de instruire a elevului, în comparație cu ceea ce se întâmplă cu colegii lui.



(21 aprilie 2023)

No comments:

Post a Comment