Pe posturile de televiziune văd tot felul de așa-ziși specialiști în educație, în psihologie, în sociologie sau în orice alt domeniu, care vin, își dau cu părerea, spun tot felul de chestii citite și memorate din cărți, dar din care nu rezultă că ar avea vreun pic de experiență și ceea ce este și mai important din punctul meu de vedere, fără a arăta că au obținut și rezultate concrete în practicarea profesiei.
Toți explică violența adolescenților în fel și chip, fără a scoate o vorbă că sistemul educațional și familia au eșuat în derularea procesului de formare a adolescenților. Să nu uităm nicio clipă modul ridicol în care a reacționat societatea pe durata pandemiei, societate care a fost luată prin surprindere în anul 2020 la începutul pandemiei și a trebui să se treacă de la învățământul în clasă la învățământul online.
Cine a avut curiozitatea să citească legea învățământului mioritic, a văzut că acolo erau scrise clar lucrurile ce trebuiau făcute în direcția dezvoltării proceselor de e-Learning în școli, numai că toate costă și pentru cenușăreasa numită Educație niciodată nu s-au găsit bani pentru a derula proiecte naționale de informatizare și pentru crearea acelei baze naționale cu lecții pentru toate clasele învățământului preuniversitar.
Nu aș fi scris acest articol dacă nu ar fi apărut acel caz de violență extremă de la Craiova în care a fost implicat un puști de 17 ani provenind dintr-o familie de nivel ușor peste medie, exact așa cum s-a întâmplat cu puștiul din Serbia, devenit cel mai tânăr criminal în serie din istoria umanității.
Am scris despre colectivitatea #REZIST care solicită resetarea unor domenii din societate, din care educația este unul dintre ele. Dacă se va continua cu o școală pe care elevul o urăște pentru că nu satisface nevoile ei, îndepărtarea adolescenților de școală datorită enormelor frustrări care apar la aceștia, surprizele vor fi și mai mari în comparație cu ceea ce vedem acum. Societatea sau mai corect adulții uită că elevii au la dispoziție tablete, telefoane inteligente și acces la cele mai variate resurse de informare și de formare subtilă și eficientă de pe Internet.
Îmi aduc aminte de un banc: se zice că Elena CEAUȘESCU a trecut prin Piața Amzei și a văzut multă lume la coadă la unul dintre magazinele care vindeau produse alimentare. A întrebat de ce stă lumea la coadă și cineva din suita ei i-a zis că lumea așteaptă o paradă de modă care va avea loc peste câteva ore. Ca să nu mai stea lumea în picioare, s-au adus bănci acolo, în fața magazinului alimentar. Bancul îmi arată ce înseamnă să nu se lucreze la cauză, ci la efect. Și în cazul violenței adolescenților, problema este mult mai încurcată decât am crede. dacă pornim studiul ei cu idei preconcepute și căutăm vinovați, nu facem altceva decât să batem pasul pe loc. Școala și familia au rămas mult în urma fenomenelor care se întâmplă cu adolescenții care accesează rețelele de socializare parcă specializate pentru ei. Ar trebui studiate acele rețele de socializare, pentru a-i cunoaște mai bine pe adolescenți și abia după aceea trebuie văzute schimbările pe care trebuie să le opereze școala și familia, pentru a se adapta cerințelor actuale ale adolescenților, care nu se mai regăsesc în structurile anchilozate ale școlii bazate pe memorare și în mediul familial anacronic datorită accentuării neconcordanței dintre relațiile dintre adolescenți și părinții lor, pe fondul lipsurilor înregistrate de adolescenți, care au anumite aspirații, pe care familia și școala nu au capacitatea de a le permite atingerea lor, nu din lipsa de resurse, ci din lipsa capacității de adaptare atât a școlii cât și a familiei.
Puneți adolescenții să târască zilnic trolere de 15 Kg cu tot felul de troace spre școală și de la școală, cereți-le teme de vacanță, puneți-i pe adolescenți să rezolve zilnic câte 30 - 40 de exerciții la matematică, ascultați-i cum recită rezumate și lecții memorate fără să înțeleagă o iotă din ceea ce vorbesc și veți avea tabloul complet al adolescenților dintre care se vor desprinde câțiva care vor face cele mai teribile grozăvii din panoplia actelor de violență. Acest mod bizar de a concepe o falsă societate a performanței, este izvorul sigur al violenței adolescenților care au devenit de nestăpânit în Franța și nu numai.
(06 iulie 2023)
(06 iulie 2023)
No comments:
Post a Comment