Monday, July 24, 2023

Un proiect de lege care pune botniță protestatarilor

În 1997 eram la Atena și m-a surprins să văd pe stradă un protestatar care mărșăluia pe un bulevard și striga niște lozinci. El avea o pancartă. Era flancat de jandarmi care-l protejau. M-am mirat. Am întrebat un coleg profesor la TEI despre ce este vorba și el mi-a spus că oricine are posibilitatea să protesteze, fie singur, fie în grup, după ce primește aprobare de la primărie, unde spune intervalul de timp și traseul unde vrea să protesteze.
La noi, dreptul de a protesta există, dar am văzut că de multe ori se organizează proteste neautorizate, ceea ce arată că încă administrațiile mai au de lucrat la ele în ogradă. Dacă cineva vrea să-și strige oful, ar trebui să i se dea ocazia să și-l strige. Îmi aduc aminte că un astfel de of, a fost lozinca aceea perfectă:
Ieși afară,
Javră ordinară!
a fost ceva mai ceva decât un poem celebru scris vreodată de vreun poet pe lumea aceasta. Dacă nu era acel miting al polițiștilor în fața palatului Cotroceni, această minunată producție literară nu s-ar fi auzit vreodată și noi am fi fost mult mai săraci ca popor.
Am înțeles că zace în parlament un proiect de lege care are menirea să pună botniță protestatarilor, ceea ce înseamnă un pas înapoi pentru democrația și așa fragilă de la noi. Cred că societatea civilă ar trebui să fie mult mai atentă și să reacționeze vehement la astfel de abordări totalitariste. Parlamentarii nu sunt pedepsiți pentru declarațiile lor politice și este normal ca toți oamenii de rând să aibă dreptul nealterat din constituție la libertatea de expresie, care se manifestă prin texte scrise și prin cuvinte rostite. O țară este liberă când nicio lege nu-i îngrădește cetățeanului dreptul de a manifesta și de a-și striga nemulțumirea în locuri publice, ca vocea lui să fie auzită de ceilalți cetățeni, dar și de politicieni.




(24 iulie 2023)

No comments:

Post a Comment