Wednesday, July 26, 2023

În 2024 se va da examen de admitere în ASE

Senatul Academiei de Studii Economice a hotărât reintroducerea examenului de admitere la facultate începând cu vara anului 2024. După părerea mea, este o măsură foarte bună, căci admiterea pe bază de dosar nu a fost relevantă, din moment ce rezultatele din ultimii zece ani arată o scădere a calității procesului de instruire în corelație cu scăderea nivelului de promovabilitate.
Este adevărat că admiterea pe bază de dosar este în statele civilizate unde corupția nu est endemică și unde funcționează auto-selecția și sistemul de plată a taxelor de școlarizare are caracter de reglare, dar nu este cazul în spațiul mioritic, unde contează să ai o diplomă, unde costurile sunt accesibile și unde criteriile de angajare nu prea au nicio legătură cu facultatea absolvită.
Îmi aduc aminte de frenezia care îi cuprinsese pe membrii senatului ASE atunci când s-a pus problema scoaterii examenului de admitere la facultățile din ASE, pentru a se face alinierea cu învățământul privat, de teama că nu vor mai veni candidați dacă se menține examenul de admitere, deși învățământ de stat avea sistemul de burse ca element esențial pentru reglarea numărului de candidați, dar mai ales pentru selecția acestora.
Să nu mai privim în trecut, ci să fim optimiști. Multă lume vorbea despre sistemul de meditații și votul de scoatere a examenului de admitere era în mintea unora bazat pe eliminarea sursei de îmbogățire a celor din anumite catedre ale ASE care dădeau meditații candidaților. Nimeni nu estimase că meditațiile se mutaseră la disciplinele de la bacalaureat ți vorba colegilor mei LOMONOSOV și LAVOISIER, nimic nu se pierde, nimic nu se câștigă, ci totul se transformă.
Sunt sigur că decizia înțeleaptă de a se reintroduce examenul de admitere la facultățile din ASE este o măsură excepțională, care va soluționa problema creșterii calității studenților în general și a studenților de la Facultatea de Cibernetică în special. Abia acum regret că am ieșit la pensie, căci undeva prin anul 2026 mi-ar fi plăcut să lucrez la disciplina de Structuri de date cu studenți filtrați de un examen de admitere. M-am felicitat că am ieșit la pensie în 2012, că nu prindeam serii de studenți admiși pe bază de dosar, căci i-am căinat pe mai tinerii mei colegi când îmi vorbeau despre dificultățile pe care le întâmpinau la sala de curs și de seminar, când vedeau limitele tinerilor admiși pe dosar, dar fără calități de informaticieni.


(27 iulie 2023)

No comments:

Post a Comment