Monday, July 17, 2023

Corupția cu telefonul

Un foarte bun amic, Dumnezeu să-l ierte, îmi povestea prin anii '90 că a mers la un fost coleg de liceu cu care a stat patru ani în aceeași bancă, dar care a ajuns pe cai foarte mari, să-l roage să-i rezolve o problemă. Acesta i-a explicată că doar dacă pune mâna pe receptorul telefonului prețul este 1.000USD, iar dacă rezolvă problema, lui îi revine 10% din business.
Cu telefonul se rezolvă foarte multe probleme, dintre care cele mai multe sunt asociate actelor de corupție, respectiv propagare de influență sau determinare a abuzurilor în serviciu.
Ca fapt divers, am fost solicitat să particip într-un cabinet de senator la o discuție despre legea parcurilor tehnologice. Eu am stat în acel birou cam două ore. Gazda avea două telefoane mobile pe birou. din cele două ore, despre legea cu parcurile tehnologice am discutat nu mai mult de zece minute. În restul timpului, gazda mea:
- a vorbit la telefon,
- a primit tot felul de vizite neprogramate,
- a stat de vorbă cu colegi senatori care-l vizitau și vorbeau codificat,
- a semnat niște hârtii aduse de secretară,
- a dat niște autografe unor tineri.
Telefoanele date de gazda mea erau cu adresă precisă și cu scop precis. Ele trebuiau să rezolve probleme, de față cu persoana care era în cabinet și care dorea o soluție oarecare la o problemă, de regulă o alocare de fonduri. Nu vreau să spun ce discuții apăreau după ce solicitantul părăsea cabinetul și care erau cuvintele la adresa respectivului, încât mă felicitam că eram acolo chemat de gazda mea și nu veneam să-mi rezolv și eu o problemă. Corupția cu telefonul nu cunoaște limite. Primești telefoane pentru tot felul de c-c-turi de la tot felul de personaje care doresc să-și rezolve o problemă. dacă este un post la concurs și ești președintele comisiei de examinare, cineva te sună să-ți vorbească despre un candidat pe care el îl vrea favorit. Dacă este vorba de o licitație, precis se găsește cineva care să intervină telefonic pentru un participant. Înainte se făceau introduceri mai delicate, mai protocolare. Acum lumea este grăbită și devine directă, fără niciun fel de menajamente, deși toți știu că asemenea intervenții telefonice nu sunt OK. 
Corupția cu telefonul are niveluri aproape apocaliptice, din moment ce pentru orice fleac, se intervine, din dorința de a avea o doză de siguranță în atingerea unui obiectiv. Sunt persoane importante din societate care cred că poziția lor este suficientă pentru a obține ceea ce solicită prin telefon, chiar dacă solicitarea este ușor aberantă. Există și arta de a contracara aceste telefoane, dar costurile sunt destul de ridicate, căci indivizii care sună și se prezintă nu cu numele, ci cu funcția, nu uită dacă sunt refuzate și consideră că este incorect din partea celui care-i tratează cu refuz, din moment ce din 1.000 de cazuri în 999 interlocutorii s-au făcut preș și au rezolvat fără să comenteze, din lipsă de onoare, de demnitate și de profesionalism.


(17 iulie 2023)

No comments:

Post a Comment