Listele de prețuri merită să fie studiate. Ele apar în magazinele de specialitate și conțin:
- numărul seriei de timbre,
- anul apariției timbrelor,
- o mică descriere a fiecărui timbru,
- valoarea nominală,
- tirajul,
- valoarea actuală a timbrului neobliterat,
- valoarea actuală a timbrului obliterat.
- numărul seriei de timbre,
- anul apariției timbrelor,
- o mică descriere a fiecărui timbru,
- valoarea nominală,
- tirajul,
- valoarea actuală a timbrului neobliterat,
- valoarea actuală a timbrului obliterat.
Eu am cumpărat câte un catalog filatelic al mărcilor postale românești, ori de câte ori am am trecut pe la un magazin de specialitate și am găsit astfel de catalog. Având mai multe cataloage, am reușit să fac niște analize comparate să văd cum evoluează prețurile în funcție de tematică, de tip de timbru și de tiraj. Am observat că ritmul de creștere al prețurilor este mai mare pentru colițe și pentru timbrele care conțin erori, Acum mulți ani, chiar aveam niște modele cu coeficienți estimați pentru a prognoza prețurile. Dacă nu am mai insistat, a fost consecința faptului că nu aveam eu timbre atât de multe și de valoroase încât să merite efortul de a aprofunda problema. Prețurile la timbrele cu tiraj foarte mare cresc cu mult mai lent decât în cazul colițelor nedantelate, tipărite în tiraj mic. Prețul de catalog este una, iar prețul de piață e alta și prețul la care se face tranzacția e cu totul altceva. Am văzut multe situații în care prețul de vânzare efectiv a fost absolut diferit de prețul de listă și de prețul pieții. Nu e nebun cine cere, e nebun cel care plătește prețul pe timbru și cum filateliștii colecționari nu sunt nebuni, ei vor plăti de regulă sub prețul de catalog și sub prețul pieții, căci cel care vinde timbre este un colecționar aflat într-o situație specială și el e obligat de viață să vândă. Numai colecționarii care au timp de stat și de așteptat clienți au șansa ca la negociere să obțină un preț decent, dar în niciun caz un preț care reflectă o dinamică economică, ci o evaluare subiectivă a cumpărătorului în principal și un rezultat al negocierii dure cu posesorul de timbre.
Studiile mi-au dovedit că filatelia este o investiție bună și educativă în același timp, dar caracterul perisabil al timbrelor limitează foarte mult elanul oricărui colecționar în general și al meu în special.
(13 iunie 2022)
(13 iunie 2022)
No comments:
Post a Comment